Den brutala minskningen av annonser i storstadspressens tryckta upplagor märks inte hos Malmöbyrån European Media Partner. Tre år efter starten har bolaget växt till att omsätta 100 miljoner kronor, med annonsfinansierade temabilagor som huvudspår.
Totalt räknar vd Tobias Valfridsson med att producera ett 100-tal svenska tematidningar under året, om allt från regional utveckling till vintersport. Bilagorna blandar intervjuer och reportage om ämnet med annonser och distribueras via dagstidningar som HD-Sydsvenskan, Dagens Industri och Göteborgs-Posten. Sedan 2014 finns European Media Partner även på den tyska och danska marknaden genom avtal med bland andra Børsen, Berlingske Tidende och Hamburger Abenblatt.
Utlandsexpansionen har gjort att European Media Partner det senaste året i det närmaste dubblat personalstyrkan till ett 80-tal anställda, varav 35 i Malmö. Det närmaste året siktar ledningen på att etablera sig på ytterligare tre europeiska marknader, samtidigt som reklamfinansierade magasin seglat upp som ett nytt affärsområde.
– De kommer vara lite grand som DI Weekend, och handla om livsstilsämnen som shopping, mode, resor och boende. Först numret kommer innan jul och skickas ut med HD-Sydsvenskan, säger Tobias Valfridsson till Rapidus.
En annan variant riktar sig mot pensionärer och skickas ut direkt till bland andra PRO:s medlemmar. Totalt siktar Tobias Valfridsson på att producera 70 magasin under 2016 och att personalstyrkan det närmaste året ska växa till 120 anställda.
Tobias Valfridsson är tidigare försäljningschef på bolaget och tog över vd-rollen i augusti. De båda grundarna och ägarna Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson ansvarar för European Media Partners tyska verksamhet respektive expansion till nya marknader.
Trots att tillväxten hittills varit helt pappersbaserad satsar ledningen framöver även på att lägga upp artiklar och annonser på egna domäner på nätet i digitala kampanjer som ska öka effekten av marknadsföringen.
European Media Partners expansion står i bjärt kontrast till annonsutvecklingen för dagspressens i stort. Sedan 2012 har annonserna förmedlade via branschorganisationen Sveriges Mediebyråer minskat med 40 procent i de stora dagstidningarnas pappersupplagor. Halva nedgången har skett det senaste året.
Erik Olausson