torsdag 21 november 2024

inloggad som

Österlenföretagare skissar på digital turismutbildning

Malmö yrkeshögskola planerar att dra igång en utbildning i digitala strategier för att locka fler turister. Ansökan backas upp av en rad aktörer på Österlen, däribland turistbyråerna i Ystad och Simrishamn samt Kiviks Musteri.

Målet är att starta en 18 månader lång yrkeshögskoleutbildning med 15-30 studenter per årskull. Utgångspunkten är att turister numera främst använder datorn och mobilen för att planera sina resor i förväg och för att hitta ny information när de väl är på plats.

– Näringslivet på Österlen är inte alltid så framåtlutande och hela turistbranscher ligger efter när det handlar om digitalisering. Många företag startas mest för att förverkliga en kul idé så vi behöver lyfta lägstanivån ganska mycket, säger Region Skånes tidigare näringslivschef Hans Henecke, som är en av initiativtagarna.

Förutsatt att planerna godkänns av Myndigheten för yrkeshögskolan ska utbildningen sätta igång 2017. Som Rapidus tidigare berättat hoppas Malmö yrkeshögskola också få anordna Sveriges första utbildning av drönarpiloter tillsammans med Folkuniversitetet och Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet.

Erik Olausson

Malmö yrkeshögskola planerar att dra igång en utbildning i digitala strategier för att locka fler turister. Ansökan backas upp av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.