Malmö yrkeshögskola planerar att dra igång en utbildning i digitala strategier för att locka fler turister. Ansökan backas upp av en rad aktörer på Österlen, däribland turistbyråerna i Ystad och Simrishamn samt Kiviks Musteri.
Målet är att starta en 18 månader lång yrkeshögskoleutbildning med 15-30 studenter per årskull. Utgångspunkten är att turister numera främst använder datorn och mobilen för att planera sina resor i förväg och för att hitta ny information när de väl är på plats.
– Näringslivet på Österlen är inte alltid så framåtlutande och hela turistbranscher ligger efter när det handlar om digitalisering. Många företag startas mest för att förverkliga en kul idé så vi behöver lyfta lägstanivån ganska mycket, säger Region Skånes tidigare näringslivschef Hans Henecke, som är en av initiativtagarna.
Förutsatt att planerna godkänns av Myndigheten för yrkeshögskolan ska utbildningen sätta igång 2017. Som Rapidus tidigare berättat hoppas Malmö yrkeshögskola också få anordna Sveriges första utbildning av drönarpiloter tillsammans med Folkuniversitetet och Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet.
Erik Olausson