Efter att tidigare ökat omsättningen med tvåsiffriga procenttal år från år hackar raketmotorn för Malmöbaserade Beepsend, visar bolagets färska årsredovisning. Ledningen pekar dock på en medveten satsning bort från massutskick av sms.
Beepsend, som bland annat har Rosengård Invest, Tibia Konsult och Malmöprofilen Percy Nilsson i ägarlistan, omsatte 117 miljoner kronor i senaste bokslutet. Eftersom det gäller ett förlängt räkenskapsår med 16 månader har omsättningen de facto sjunkit något jämfört med föregående år. Samtidigt har tidigare års vinster bytts i en rörelseförlust på -1,5 miljoner kronor.
Försäljningschefen Fredrik Knutsson menar att marknaden mognat och priserna pressats inom bulkförsäljning av sms-utskick, som tidigare var bolagets kassako. De senaste åren har Beepsend därför fokuserat på andra affärsområden och vunnit terräng inte minst inom försäljning av sms-tjänster direkt till företag. Bland nytillkomna kunder finns brittiska skatteverket HM Revenue and Customs samt Ecco Skor, där Beepsends teknik används för automatutskick i sms-kampanjer och vid registrering till kundklubben.
− Vi har också tagit stora investeringar i teknikutveckling och vår etablering i Spanien. Vi förväntar oss inte jättemycket bättre siffror under 2015, men att affärerna tar fart under 2016, säger Fredrik Knutsson till Rapidus.
Beepsend har i dag 38 anställda, varav ett 30-tal i Malmö. Vd är Elisabeth Brevenson.
Som Rapidus tidigare rapporterat har bolaget nyligen tecknat avtal med operatörer i Kina och Burma, marknader som tidigare varit helt stängda. Burma har under sommaren stått för runt tio procent av Beepsends omsättning, uppger Fredrik Knutsson. I Kina har aktiviteten hittills varit lägre, men där har bolaget just plockat amerikanska Linkedin som kund.
Erik Olausson