Allt började med en stor annons i Expressen 1986, köerna från det första Rusta-varuhuset i Stockholm ringlade sig 1,5 mil, ända ut på E4:an. Upplevelsen fick Anders Forsgren att inse potentialen i sin affärside. Sedan dess har Rusta öppnat 81 varuhus i Sverige och nu senast sju i Norge. I dag berättade han om vägen dit på Rapidus frukostmöte i Assa Abloy Entrance Systems lokaler.
Det är snart tre decennier sedan Anders Forsgren grundade Rusta tillsammans med Bengt-Olov Forsell. Etableringen i Norge har gått snabbt, Finland och Tyskland står på tur, men inte Danmark.
– Danskarna har ett helt annat handelsmönster, de handlar gärna i små specialistbutiker, och sen är konkurrensen stenhård. Danmark ligger nära Tyskland och det är svårt, det är precis som man känner här i Malmö, konkurrensen här nere är mycket hårdare än i Stockholm. Det är en väsentlig skillnad, säger Anders Forsgren.
Vägen mot entreprenörsskapet har inte varit självklar för Forsgren. Efter gymnasiet visste han inte vad han ville bli så han lämnade Gävle och sökte sig nära pengarna vilket resulterade i en utbildning i ekonomi i Uppsala. Efter ett jobb som börsanalytiker på Fjärde AP-fonden tröttnade Forsgren och tog ett jobb som “påläggskalv” på Hennes & Mauritz, under ledning av grundaren Erling Persson.
– Jag var hans allt i allo, han satte mig överallt och förväntade sig att jag skulle tala om hur det gick till på olika ställen. Det gick inte att röra mig, alla visste att jag var Perssons pojke. Jag var inte sådär jättepopulär hos inköpschefer eller ekonomichefer.
Lite torped alltså? undrar Rapidus Jan Wifstrand, som leder samtalet.
– Ja, jag var ute och sparkade en butikschef som Erling trodde hade stulit. Han hatade folk som stal.
Genom åren har Rusta hållit hårt vid sin affärsstrategi. En av svårigheterna med att driva en lågprisvaruhuskedja är att försöka övertyga kunderna om att varorna är bra, trots att det är billiga. För att göra det måste varorna faktiskt vara bra. Bland de mest svårövertalade är skåningarna.
– När du är ett lågprisföretag och säger att du är bäst och billigast då tänker kräsna kunder, speciellt skåningarna, “det är inte möjligt”. En borrmaskin kan inte kosta 99 kronor, det måste vara skit. Då kan du inte starta med att säga att den kostar 99 kronor och är bra. Först måste du se till så att den är bra, det måste du göra med varenda rackarns artikel. Du måste ha bättre kvalitet än vad kunderna tror.
Rustas affärsstrategi började på teoretisk bas under 80-talet då Anders Forsgren och Bengt-Olov Forsell satt och forskade och undervisade på universitetet. Rastlösheten tog över och Anders Forsgren började jobba som konsult ute i Europa.
– I Sverige fanns ju ett oligopol med färgproducenten som ägde färggrossisten som ägde färghandeln, så var det så i alla delbranscher. Men så var det inte utomlands. Då pratade jag och Bengt-Olov om det, hur vansinnigt det var i Sverige med den här vertikala integrationen, det var ingen fungerade konkurrens på den tiden.
I dag omsätter Rusta över tre miljarder kronor, nästa år räknar Forsgren med att de omsätter 600 miljoner mer.
Ni har några gånger talat om att börsintroducera företaget, tänker ni göra det? frågar Jan Wifstrand.
– Det är mycket möjligt, nu är vi börsfähiga, nu har vi ett redovisningssystem, vi har öppnat i Norge och det gick jättebra. Vi kommer öppna ett tiotal till i snabb följd i Norge. Så nu skulle vi kunna göra det.
Men trots att förutsättningarna finns vill inte Forsgren släppa kontrollen riktigt än.
– Vi klarar oss bra ändå, det tar tid att vara börsbolag. Vi vill jobba istället. Vi behöver inte pengarna, sen kan man gå till ett riskkapitalbolag då förlorar man kontrollen så det enda alternativet för oss är att gå till börsen och behålla kontrollen. Vi vill inte släppa bebisen, så är det.
Text: Emily Binks
Foto: Kristoffer Lindblad
Björn P Larsson, PAf Rekrytering; Tove Torbjörnsdotter, ASSA ABLOY Entrance systems; Anders Dannqvist, EVRY | Joachim Lindgren, The Concept Factory; Rickard Mosell, Ideon |
Olof Anderson, Grant Thornton; Malin Håkansson, Valida Advokatbyrå; Matts Nilsson, Catella | Mats Nordin, Academic Search; Eva Malmberg, Strålfors |
Johan Ny, NY Consulting; Michael Ekelund, Atlant fonder | Fredrik Johansson, NCC Property Development |
Ebba Järrud och Anna Randow, Elite Hotels | Lotta Sjöberg, ASSA ABLOY Entrance systems; Erik Arvidsson, Folksam |
Per Ove Jönsson, Pinkport invest; Rickard Wendel, JCDecaux | Jenny Engström, IQore; Josefine Löfstedt, InformiQ |