lördag 18 maj 2024

inloggad som

De vill sälja kandidater med sociala medier

Helsingborgsbaserade Panda Profile vill förbättra rekryteringsprocessen mellan arbetssökande och arbetsgivare. Det nystartade företaget har utvecklat en webbapplikation som samlar information från den sökandes sociala medier och skapar en profil som direkt blir tillgänglig för arbetsgivaren.

Marcus Holmén, en av grundarna, har även tidigare arbetat inom rekryteringsbranschen.

– Många av rekryteringssystemen idag är trubbiga, det tar lång tid att söka jobb. Väldigt få av arbetsgivarna läser det personliga brevet, och i slutskedet kollar många upp den sökande på sociala medier. Då tittar vi på vad som kan göras för att putta processen framåt i framtiden, vi har medier som vi uppdaterar ofta och som är en mer sann bild än det vi skriver i det personliga brevet, säger Marcus Holmén till Rapidus.

Bolaget startades sent ifjol och de två grundarna, Marcus Holmén och Hampus Waldermarson, beräknar en omsättning på mellan en och två miljoner det första verksamhetsåret.

Waldermarson var vd på Mindpark i Helsingborg mellan 2012 och 2014 och Holmén har flera års erfarenhet av rekrytering från bland annat Draftit.

Hittills har bolaget finansierats av de båda grundarna. Utvecklingen av tjänsten har legat hos Helsingborgsbolaget Devv It.

Emily Binks

Helsingborgsbaserade Panda Profile vill förbättra rekryteringsprocessen mellan arbetssökande och arbetsgivare. Det nystartade företaget har utvecklat en webbapplikation som samlar information […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Laserprecision i Lejonkulan

    Nu släpper vi veckans avsnitt av podden Lejonkulan som gästas av laserexperten och Beamonics vd Can Xu. Han har bakgrund […]