… som vid ett möte i augusti var med och klubbade varumärket Copenhagen för att marknadsföra hela 46 kommuner och två regioner.
Du är inte rädd att Region Sjælland kommer hamna i bakvattnet efter Köpenhamn och Region Hovedstaden med det nya varumärket?
— Huvudstaden kan inte maximera tillväxten utan Region Sjælland. Det är dynamiken i den samlade regionen som måste stärkas. Region Sjælland har duktiga bolag och institutioner som bidrar till tillväxten för hela storstadsområdet. En stabil kvalificerad arbetskraft, industriområden med utrymmen för företagsetableringar och en styrka inom livsmedel och produktion är alla viktiga bidrag.
När kommer Skåne haka på det nya varumärket?
— Målet är att Skåne ska gå med i samarbetet, när det är klart. När det svenska valet är överstökat kommer vi gå in i konkreta diskussioner med Skåne om hur de kan delta.
Betyder nytänkandet kring varumärket Copenhagen något för Øresundskomiteens arbete?
— Det betyder inte i sig något nytänkande för Øresundskomiteen. Men vi borde se närmare på hur vi kan stärka det gränsöverskridande samarbetet och skapa mer tillväxt.
Kommer Copenhagen Capacity och Wonderful Copenhagen slås ihop med sina motsvarigheter i Region Sjælland? Eller med motsvarigheterna i Skåne?
— Sammanslagningar är inget mål i sig. Vi ska titta på hur vi bättre löser uppgifterna i en större region. Om det är meningsfullt att slå ihop vissa organisationer så undersöker vi det.
Vad vill du se som första initiativ under det nya varumärket Copenhagen?
— På kort sikt, en gemensam mottagning av utländska delegationer. Vi kan få mycket mer ut av exempelvis ett kinesiskt besök om vi koordinerar besöken och behandlar dem mer professionellt. På längre sikt, en satsning på livsmedelsindustrin där vi både involverar industrin, universiteten och råvaruproducenterna i regionen.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø