fredag 23 februari 2024

inloggad som

Konferens ska locka 2.500 e-handlare till Malmö

Från källarföretag till ett komplicerat tekniskt pussel, uppbyggt av ett myller av IT-system från olika leverantörer. De allt mer komplexa e-handelssystemen står i fokus när Nordic eCommerce Knowledge till hösten drar igång en ny konferens i Malmö med siktet inställt på en internationell storpublik.

I maj arrangerade Nordic eCommerce Knowledge den tioende upplagan av Nordic eCommerce Summit i Stockholm. Till november ska mässan få en skånsk uppföljare med mål att under två dagar locka 2.500 besökare till Malmö Arena.

Sarah_Wittbomv2— Vi har letat länge efter en region eller stad som är beredda att satsa på det här området. Malmö har storföretag som Cdon och Boozt, men även många mindre talanger. Dessutom finns närheten till Köpenhamn med en internationell flygplats, säger Sarah Wittbom, vd på Nordic eCommerce Knowledge.

Hon uppskattar att runt 40 procent av besökarna blir internationella. De kommer bland annat få höra talare diskuterar en utveckling där e-handelssystemen byggs upp av allt fler externa leverantörer.

— För inte så länge sedan räckte det med att du hade ansvarat för ett nyhetsbrev för att du sedan skulle utveckla företagets e-handelsbutik. I dag finns det en helt annan teknisk kompetens och just att få de olika systemen att fungera väl tillsammans är det pussel som många bolag brottas med just nu, säger Sarah Wittbom.

Bakom Nordic eCommerce Summit SouthWest står förutom Nordic eCommerce Knowledge också Malmö stad, Region Skåne, Klarna och Posten.

Joel Lyth

Från källarföretag till ett komplicerat tekniskt pussel, uppbyggt av ett myller av IT-system från olika leverantörer. De allt mer komplexa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.