tisdag 1 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

PR-byrå tar strid för skånskt uppdrag

Varumärkesbyrån PS Communications Malmökontor har överklagat en upphandling som Invest in Skåne genomfört, där Prime PR tilldelades uppdraget. Orsaken är en tvist om vad som bedöms som kreativt.

Under hösten har PR-byrån Aspekta stridit om en upphandling från Region Skåne och nu ansöker alltså PS Communication om överprövning av ett ärende om kommunikationstjänster. Ansökan lämnades in i slutet av november, varpå förvaltningsrätten beslutade att Region Skånes dotterbolag Invest in Skåne inte får ingå några avtal om kommunikationstjänster förrän upphandlingen är utredd.

Enligt PS Communications var kraven i Region Skånes förfrågningsunderlag otydliga. Arbetsprover relaterade till Invest in Skånes fokusområden var ett krav, men vilka egenskaper de skulle ha eller hur de skulle värderas framgick inte enligt PS. När deras anbud, som var det mest ekonomiskt fördelaktiga, ratades för att byrån ”inte uppfyllde skallkraven avseende kreativ/innovativ förmåga” valde de att gå till förvaltningsrätten för att få en prövning.

Upphandlingen som Invest in Skåne gick ut med var ett avrop från Region Skånes ramavtal för kommunikationstjänster. Uppdraget som PS Communication krigade om är värt mellan 300.000-500.000 kronor, enligt Invest in Skåne.

Invest in Skåne menar att upphandlingsunderlaget byggde på en mall som använts tidigare, utan problem.

— Det är exakt samma underlag som Region Skåne använt förut. Egenskaper och kriterier som byråerna bedömdes efter framgick tydligt i uppdragsbeskrivningen och baserades på kriterier för den stora upphandlingen. Alltså sedan tidigare kända kriterier, säger Invest in Skånes kommunikatör Maria Fernanda Bocángel till Rapidus.

Hon tycker inte att fler byråer överklagar nu än tidigare, men har märkt att byråerna är mer aktiva än förut.

— Byråerna är mer på i dag och efterlyser allt oftare materialet som de andra byråerna lämnat in. Det kan jag förstå. De vill väl se och lära av varandra, säger hon.

Invest in Skåne är ett av dotterbolagen till Business Region Skåne, som till 85 procent ägs av Region Skåne.

Jennie Lorentsson

Varumärkesbyrån PS Communications Malmökontor har överklagat en upphandling som Invest in Skåne genomfört, där Prime PR tilldelades uppdraget. Orsaken är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Så talar en klimatoptimist

    Affärsängeln Gustav Stenbeck, som igår talade vid Skåne Innovation Day, är optimistisk kring vår förmåga att klara den gröna omställningen. Så här bör det gå till, enligt honom.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Det offentliga räds inte NIS2

    I EU-direktivet NIS2 omfattas såväl kommuner som lärosäten och Region Skåne i sin helhet av nya cybersäkehetsregleringar. Trots att flera kommuner har blivit hackade så sent som i år anser stora skånska förvaltningar att de redan lever upp till de nya kraven.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.