Ulf Hillstedt, som i dag är affa_rsutvecklare på opinionsinstitutet Novus och har ett förflutet som vd på GfK och Temo, tar plats i både styrelse och ägargrupp på Yourglobaleye. Senaste halvåret har Köpenhamnsbolaget bland annat plockat Arla och Telia som nya kunder.
— Han är en av Nordens bästa inom market research. Han blir ett oerhört tillskott, säger Peter Eyermann som grundade Yourglobaleye 2009 tillsammans med danske bioteknikprofilen Jørgen Thorball.
Efter årsskiftet tillkommer ytterligare en partner, men vem det blir vill Peter Eyermann inte avslöja i dagsläget.
Yourglobaleye har via Facebook byggt upp ett nätverk med cirka 3.000 unga spotters runt om i världen som använder kameran in sina mobiler för att dokumentera hur varor och reklamkampanjer exponeras i butiker.
— I vissa fall har vi sett att 70 procent av materialet man skickat ut inte har kommit upp i butiken. Det är inte klokt vad det gör i pengar, säger Eyermann.
I år omsätter verksamheten drygt 2,5 miljoner kronor och enligt Eyermann fördubblas den summan nästa år. På kundlistan står bland annat Carlsberg, Novartis och 7-Eleven.
— Senaste halvåret har vi ökat väldigt mycket. Det nyaste tillskottet är årsavtal med Telia Sverige och Arla i Dubai. I Kuwait har vi just nu uppdrag för 400 butiker.
Vibeke Hjalmers