Aspekta i Malmö blir PR-byrå för fastighetsbolaget MKB. Avtalet sträcker sig över två år, med möjlighet till två års förlängning. Det innefattar bland annat varumärkesarbete, public affairs och medieträning.
Exakt vad uppdraget är värt i kronor återstår att se, men enligt MKB:s kommunikationschef Margaretha Söderström kommer det inte upp i miljonklassen. Aspekta kammar i alla fall hem affären i en tid då PR-marknaden är under ekonomisk press.
— 2013 blir inget tillväxtår för Aspekta, men vi räknar med att hålla god lönsamhet. Det är en tuff marknad, men det är tufft för alla. Det gäller att göra bra ifrån sig nu för att stå stark när det vänder, säger vd Magnus Dahl.
Byrån har dragit ner på personal i år och under fjolåret, och sysselsätter i dag 15 medarbetare. Bland konkurrenterna i MKB:s upphandling märks Wirtén och Grayling.
Kristian Svensson