Kort sagt: Öresundsregionen surfar just nu på en våg med unga uppstartsföretag som fått investerarkapital. Detta kan våra kommuner och regionledningar utnyttja för att skapa en hävstångseffekt. Exempelvis är ett tio år gammalt och för länge sedan dött Öresundsinitiativ värt att återuppliva i denna nya situation.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Det är lätt att hitta uppstartsföretag som klagar på hur svårt det är att landa finansiering. Men mitt i dessa problem är det fel att inte också titta på framgångshistorierna.
Just nu är Öresundsregionen inne i en ny boom med unga teknikföretag som faktiskt lyckats få in pengar och affärer. Entreprenörerna har varit pressade under krisåren, men nu verkar investeringsviljan vakna igen.
Men har Köpenhamn, Malmö och resten av Öresundsregionens kommuner och regioner tillräckligt fokus på dessa unga företag? Stöttar man dem tillräckligt i möjligheterna som finns över Sundet?
Knappast.
Men låt oss först bara nämna tre framgångsexempel för att påvisa att en ny tid är här.
* Tunaspot i Malmö fick i somras 200.000 euro från tyska investerare för att expandera på mobilmarknaden. Tunaspot ger Spotify-användare möjlighet att skapa lokala spellistor och även se vad andra lyssnar på. Tjänsten har i dag mer än 100.000 användare.
* Mofibo i Köpenhamn har fått en stor miljoninvestering (exakt belopp inte officiellt) från Seed Capital. Bolaget, med entreprenören Morten Strunge i spetsen, har utvecklat en ny e-bokstjänst som gör vad Spotify gör med musik och Netflix gör med film. Alltså: du får läsa obegränsat för ett fast månatligt belopp.
* IT-bolaget TopVisible i Malmö fick under sommaren in ett sexsiffrigt eurobelopp i finansiering från privata investerare. Bolaget sysslar med sökmotormarknadsföring, och säger sig bland annat kunna fixa en topposition i en Googlesökning.
Detta är bara några exempel på nya företag med så starka idéer att de själva kan resa pengar för att klara sig. Offentligt stödkapital behövs inte, men det är ändå en alltför tillbakalutad hållning att inte utnyttja att något håller på att växa sig stort, med potential för att bli ännu större.
I Öresundsregionen har vi nu bakom oss tretton år av initiativ på näringslivsområdet, men mycket har dött på grund av dålig tajming och halvhjärtade insatser. I dag står vi i en ny situation, där det helt klart är värt att återuppliva några tankar.
* 2003 gick näringslivschefer från danska och svenska kommuner ihop för att få företag att bilda exportgrupper eller börja samarbeta om produkter på tvärs över Sundet. Näringslivscheferna skulle agera mellanhänder och koppla ihop lokala små- och mellanstora bolag. I initiativet Samarbetande näringslivschefer i Öresundsregionen fanns chefer från Själland, Lolland-Falster och Skåne – men arbetet tvärdog. Här finns nu en utmaning för exempelvis Øresundskomiteen, som skulle kunna facilitera ett nytt samarbete. Vi har blivit många erfarenheter rikare och alla har ett intresse i en regional styrka.
* 2011 fick Øresund Business Match sin dödsstöt. Projektet skulle få 1.200 företag på tvärs över Sundet till att handla med varandra, via portalen Øresunddirekt, genom match-making och via lokala företagsrådgivare. Men brist på organisation och konkreta initiativ betydde att kistan spikades igen, av bland andra Region Hovedstaden som stod för en del av budgeten på sju miljoner danska kronor.
I efterklokhetens ljus kan vi fundera på om det tänktes tillräckligt stort och fokuserades tillräckligt noga? Är projekten till och med avskräckande?
Det skulle i så fall vara trist. Nu är nämligen tiden mogen för att lyfta våra framgångsrika uppstartsföretag vidare ut i världen. Men ett återupplivande av dessa två initiativ kräver en långt större skala.
Balder Onarheim, adjunkt på Danmarks tekniska universitet, har en förklaring till varför vår innovationskraft haltar. Den ökade efterfrågan på innovation i vår skandinaviska kultur skapar en massa små, av varandra oberoende, bolag med låga ambitioner om global spännvidd. Det är alltså den större globaliseringen vi saknar.
En början är som bekant att se över Sundet. Med den offentliga sektorns uppbackning kan vi para ihop företag som visat sig framgångsrika med att landa finansiering. Kan de samarbeta för att ta sig ut i världen?
Vi kan erbjuda friplatser i några av de många öppna kontorshotell som finns i regionen. Politiker kan också belöna de samarbeten som lyckas, så vi får fyrtorn att orientera oss runt. Det har faktiskt skapats ett nytt Öresundspris inom friskvård, där Region Hovedstaden och Region Skåne vill belöna banbrytande samarbeten på tvärs över Öresund. Varför inte också dela ut priser bland de många uppstartsföretag som bevisat sitt värde genom att skaffa kapital?
Klik her for at se dansk version af artikeln