Sedan starten 2008 har Solentro växt till en omsättning på 2,2 miljoner kronor, nästan enbart på försäljning via den egna hemsidan. Nu lanserar noterade e-handelsjätten CDON bolagets teknik för att göra personliga böcker.
Solentros webbtjänst låter användaren kombinera text och bild till inbundna böcker efter eget huvud. Kunderna finns i dag i ett 20-tal länder där Sverige, Tyskland, Danmark, England och USA dominerar. Avtalet med CDON ger Solentro en ny försäljningskanal, medan e-handelsbolaget får procent på försäljningen som sker via dess hemsida.
Grundaren Hampus Schildfat vill inte sätta några siffror på vad affären betyder för tremannabolaget Solentro, men säger att bolaget redan innan avtalet ökat omsättning under 2013. 2012 slutade den på 2,2 miljoner kronor, 15 procent högre än året före. Resultatet blev en vinst på 157.000 kronor.
Grundarna Hampus och Tobias Schildfat äger lejonparten i Solentro. Sedan 2009 är även Euroflorists grundare Peter Jungbeck delägare i bolaget, som har verksamheten förlagd till Mincs kontorsdel. Några planer på att ta in ytterligare kapital finns inte i dagsläget, uppger Hampus Schildfat. Istället ska bolaget expandera till nya marknader av egen kraft.
— Närmst till hand ligger Finland och Norge. Vi har redan kunder där, men sajten finns inte på de språken än, säger Hampus Schildfat.
Erik Olausson