torsdag 21 november 2024

inloggad som

Mincbolag sluter avtal med CDON

Sedan starten 2008 har Solentro växt till en omsättning på 2,2 miljoner kronor, nästan enbart på försäljning via den egna hemsidan. Nu lanserar noterade e-handelsjätten CDON bolagets teknik för att göra personliga böcker.

Solentros webbtjänst låter användaren kombinera text och bild till inbundna böcker efter eget huvud. Kunderna finns i dag i ett 20-tal länder där Sverige, Tyskland, Danmark, England och USA dominerar. Avtalet med CDON ger Solentro en ny försäljningskanal, medan e-handelsbolaget får procent på försäljningen som sker via dess hemsida.

Grundaren Hampus Schildfat vill inte sätta några siffror på vad affären betyder för tremannabolaget Solentro, men säger att bolaget redan innan avtalet ökat omsättning under 2013. 2012 slutade den på 2,2 miljoner kronor, 15 procent högre än året före. Resultatet blev en vinst på 157.000 kronor.

Grundarna Hampus och Tobias Schildfat äger lejonparten i Solentro. Sedan 2009 är även Euroflorists grundare Peter Jungbeck delägare i bolaget, som har verksamheten förlagd till Mincs kontorsdel. Några planer på att ta in ytterligare kapital finns inte i dagsläget, uppger Hampus Schildfat. Istället ska bolaget expandera till nya marknader av egen kraft.

— Närmst till hand ligger Finland och Norge. Vi har redan kunder där, men sajten finns inte på de språken än, säger Hampus Schildfat.

Erik Olausson

Sedan starten 2008 har Solentro växt till en omsättning på 2,2 miljoner kronor, nästan enbart på försäljning via den egna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.