torsdag 21 november 2024

inloggad som

Galenica tar andra produkten till marknaden

I veckan lanserar Medeonbolaget Galenica sin andra produkt i Sverige, en lösning för behandling av psoriasis och eksem i hårbotten. I slutet av förra året släppte bolaget sin första produkt, den egenutvecklade krämen Ovixan som behandlar samma besvär på huden. Efter sju månader har Ovixan tagit runt 15 procent av svenska marknaden, berättar vd Ronnie Wallin för Rapidus.

Den nya produkten är en generika, en kopia av existerande läkemedel, som ska komplettera Ovixan. Den aktiva ingrediensen är densamma.

Ronnie Wallin uppskattar att de två produkterna kan ta halva Nordenmarknaden, vilket motsvarar runt 50 miljoner kronor på årsbasis.

Lansering av krämen pågår i Danmark, Norge och Island. Bolaget letar efter partner för Europamarknaden.

Huvuddelen av Galenicas verksamhet, runt 90 procent, är dock fortfarande kontraktsforskning. Där är bolaget en av de största i Skandinavien inom sitt expertområde, formulering av bland annat krämer och tabletter, enligt Ronnie Wallin. Företaget har för närvarande ett tjugotal kundprojekt.

45-mannabolaget har fler egna projekt i pipelinen, men dessa kan bli färdiga produkter först om tre-fyra år. Galenica ägs till 80 procent av Ronnie Wallin och Henri Hansson som grundade företaget, och till 20 procent av AB Axel Granlund, del i Volito-sfären. Förra året var omsättningen 37 miljoner kronor med en vinst på knappt 2 miljoner.

Elisabet Ottosson

I veckan lanserar Medeonbolaget Galenica sin andra produkt i Sverige, en lösning för behandling av psoriasis och eksem i hårbotten. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.