Med starten av dotterbolaget Petra för drygt ett år sedan har Helsingborgsbaserade Pyramid spräckt 40-miljonersvallen i byråintäkter. Men 2013 blir betydligt hårdare, menar vd Ulf Vanselius.
Utöver specialiseringen som webbyrå har Petra breddat Pyramids kundbas till att även inkludera konsumentinriktade uppdrag åt bland annat Woody och köpcentret Väla utanför Helsingborg. Pyramid, som annars är helt fokuserat på marknadsföring och kommunikation inom försäljning mellan företag, har samtidigt fått in nya kunder som Kullaflyg, Lantmännen och AAK.
Det har gett en sammanlagd byråintäkt på 43 miljoner kronor, mot 39 miljoner 2011. Det totala resultatet slutar på runt 6 miljoner i vinst, där Petra står för cirka 1,5 miljoner, uppger Ulf Vanselius.
— Efter en ryckig höst har vi haft bra inflöde av kunder under november och december. Men 2013 blir stentufft, vi räknar kallt med att snittintäkten från befintliga kunder sjunker med 25-30 procent. Många exportberoende företag är osäkra och vissa har redan infört investeringsstopp för hela första kvartalet, säger han till Rapidus.
Trots framtidsprognosen satsar Pyramid offensivt med marknadsföring och nyanställningar, uppger Ulf Vanselius. Han äger majoriteten av koncernen tillsammans med art directorn Johan Rääf. Pyramid har i dag 34 anställda medan Petra sysselsätter ett tiotal personer.
Erik Olausson