torsdag 21 november 2024

inloggad som

Pyramid slår rekord — men spår stentufft 2013

Med starten av dotterbolaget Petra för drygt ett år sedan har Helsingborgsbaserade Pyramid spräckt 40-miljonersvallen i byråintäkter. Men 2013 blir betydligt hårdare, menar vd Ulf Vanselius.

Utöver specialiseringen som webbyrå har Petra breddat Pyramids kundbas till att även inkludera konsumentinriktade uppdrag åt bland annat Woody och köpcentret Väla utanför Helsingborg. Pyramid, som annars är helt fokuserat på marknadsföring och kommunikation inom försäljning mellan företag, har samtidigt fått in nya kunder som Kullaflyg, Lantmännen och AAK.

Det har gett en sammanlagd byråintäkt på 43 miljoner kronor, mot 39 miljoner 2011. Det totala resultatet slutar på runt 6 miljoner i vinst, där Petra står för cirka 1,5 miljoner, uppger Ulf Vanselius.

— Efter en ryckig höst har vi haft bra inflöde av kunder under november och december. Men 2013 blir stentufft, vi räknar kallt med att snittintäkten från befintliga kunder sjunker med 25-30 procent. Många exportberoende företag är osäkra och vissa har redan infört investeringsstopp för hela första kvartalet, säger han till Rapidus.

Trots framtidsprognosen satsar Pyramid offensivt med marknadsföring och nyanställningar, uppger Ulf Vanselius. Han äger majoriteten av koncernen tillsammans med art directorn Johan Rääf. Pyramid har i dag 34 anställda medan Petra sysselsätter ett tiotal personer.

Erik Olausson

Med starten av dotterbolaget Petra för drygt ett år sedan har Helsingborgsbaserade Pyramid spräckt 40-miljonersvallen i byråintäkter. Men 2013 blir […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.