Med finansiering från Sparbanksstiftelsen Öresund har Ideon Innovation i Lund dragit igång ett nytt program med säljcoachning för sina inkubatorbolag.
Projektet Ibisco omfattar två moduler. En med individuell säljcoachning i grupp, där nio bolag valts ut, och en variant där Ideon Innovation anställt en professionell säljare för att stödja en handfull företag. I praktiken ska då säljaren jobba en dag i veckan per företag, med att både sälja bolagets produkter till externa kunder och lära upp de unga entreprenörerna i konsten att göra affärer.
— Försäljning är inget teoretiskt yrke, utan måste läras genom träning. Denna satsning är unik för en inkubator i Sverige, säger vd Rickard Mosell.
Som Rapidus berättade i går hamnar Ideon Innovation utanför ett nytt elitprogram för svenska företagsinkubatorer. Lunds tongivande inkubator har även avstått möjligheten att söka extrafinansiering, som Innovationsbron öppnade för i våras.
Rickard Mosell förklarar att inkubatorn har balans i ekonomin och redan fullt upp med andra projekt. Exempelvis försöker han få till utökad samverkan med regionens storföretag efter open innovation-samarbetet med fönstertillverkaren Inwido, vilket resulterat i två nya inkubatorbolag och ytterligare ett par kvalificerade idéfrön.
— Vi ska göra detta fler gånger och diskuterar nu med andra stora företag, säger Mosell.
Totalt sitter ett trettiotal uppstartsbolag på Ideon Innovation, som finansieras av bland andra Innovationsbron, Lunds kommun och Tillväxtverket.
Kristian Svensson