lördag 27 april 2024

inloggad som

Jyllands-Postens struntprat skymmer utsikten

Kort sagt: Danmarks största betalda morgontidning Jyllands-Posten hade i söndags en ledare som stinker okunskap om Öresundsregionen.
”En bro utan gränser är ingen bro, utan en helig ko. Slakta den” löd slutklämmen.
Vi kan konstatera att Öresundsvisionen sålts in alltför dåligt när ledande medier låter fördomar skymma utsikten på detta sätt.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

I söndags höll alla som — i motsats till Jyllands-Postens ledarskribent — vet något om Öresundsregionen på att sätta kaffet i vrångstrupen. Vi citerar ur ledaren ”Öresundsreligion”:

”Betraktar man Öresundsregionen från en helikopter, är den enda tillväxt ögat kan nå de ökande problemen — sociala, kulturella och ekonomiska. Vidare är de ekonomiska utmaningarna, som i hög grad hänger samman med hela kontinentens finanskris, inte den största huvudvärken. Värre är de skillnader, konflikter och uppstådda tabun som råder och regerar i regionen, speciellt där koncentrationen av invandrare och efterkommande från icke-västliga länder är som högst. De senaste dryga 30 årens invandring, i synnerhet till Sverige, har visat sig ha långt fler negativa konsekvenser för mottagarländerna än förväntat.”

Vänta nu ett ögonblick!

Här står att Öresundsregionen inte skapat tillväxt, utan istället täpps igen av invandring, speciellt i Sverige (som för övrigt utklassar Danmark i finansiella mätetal just nu!).

Jo, Malmö har massiv invandring och kommunstyrelsens ordförande har behövt livvakter för att han utmanat extremisterna. Det kan vara sympatiskt i sig själv och fenomenet syns också på den danska sidan. Men att påstå att Öresundsregionen inte skapat tillväxt är rent struntprat, som givetvis inte anstår en stor dansk tidning.

Rapidus har aldrig varit okritisk gentemot de politiska beslutsfattarna. Men de ska också ha ros för resultat, visioner och tillväxt just på grund av det kloka beslutet att för tolv år sedan öppna Öresundsbron, som skapade själva fundamentet för den gemensamma region som Jyllands-Posten nu ser som så skadlig.

För Rapidus läsare kan det verka trivialt, men vi måste ändå sätta ljuset på fakta i kampen mot okunskap och skygglappar. Trafiken och pendlingen över Sundet har stigit explosionsartat de senaste åren. Malmö har som Köpenhamn gått från att vara sömnig industristad till att växa och bli internationellt trendskapande inom stadsplanering och arkitektur. Se bara på Ørestad, Köpenhamns hamn, Turning Torso, Västra hamnen, Hyllie, Metron osv.

Inget av detta hade fått tillnärmelsevis samma effekt utan Öresundsregionen som en helhet.

Det har också byggts närmast ovärderliga synergier inom näringslivsområdet, inte minst i Medicon Valley och på de IT- och miljöteknikföretag som nu rekryterar från hela regionen och investerar på tvärs. Fusionen Copenhagen Malmo Port har gått från fiasko till succé. Arbetsmarknaden har blivit mer rörlig till förmån för sysselsättningen.

När dansk ekonomi gick på högvarv importerades svenska anställda. I dag söker sig fler danskar mot Sverige, eftersom svenskarna helt enkelt har bättre ekonomi och tillväxt. Ganska praktiskt, inte sant?

Och äntligen har åtskilliga danskar och svenskar, små som stora företag, skapat brohuvuden på andra sidan Sundet. Ofta som ett första stopp på en vidare globalisering, som är enda vägen idag för framgång i riktigt stor skala.

Man är verkligen tvungen att stirra sig blind på invandringen, som Jyllands-Posten gör, för att undgå att se den att den faktiska existensen av Öresundsregionen skapar ny tillväxt.

Återigen måste vi citera tidningens ledare:

”Det som skulle varit en sprudlande Öresundsregion har utvecklats till en mer tvivelaktig Öresundsreligion, om att all invandring är lika bra och att den med åren kommer bli en vinst för hela samhället — eller ännu mer bisarrt — att det helt enkelt inte finns något alternativ till öppna gränser och öppna kassakistor. Det är helt fel, och det är på tiden att lagstiftarna väcks från sitt rus. En bro utan gränser är ingen bro, utan en helig ko. Slakta den.”

Man kan tycka vad man vill om invandringen, men att stänga gränsen för att skapa en dansk trädgårdsidyll betyder att man missförstått inte bara Öresundsregionen, utan hela EU:s inre marknad där för övrigt Öresundsområdet ses som en förebild. Svensk invandringspolitik, eller dansk, är en helt annan diskussion än den som handlar om att skapa fri rörlighet för arbetande människor och röja undan hinder för näringsliv, utbildning, meritöverföring, skatt, a-kassor, socialförsäkring, investeringar och rekryteringar.

Goda krafter som Öresundsbron, Øresundskomiteen, Medicon Valley Alliance, föreningen Øresundsborger med flera har för länge sedan insett att om två små europeiska städer ska märkas globalt måste vi förena våra krafter. Det räcker inte att konstatera att regionen har 3,7 miljoner invånare tillsammans. Vi måste samarbeta reellt, bryta gränser och barriärer. Då har vi störst chans att övervinna krisen.

Däremot kan vi konstatera att Öresundsvisionen sålts in för dåligt, när vi så här nära bron tolvårsjubileum kan läsa en så eländig ledare i Jyllands-Posten. Mycket kan förvisso bli bättre, men visionen som Danmarks dåvarande näringsminister Pia Gjellerup formulerade 1999 lever fortsatt:

”Vi ska ligga ett steg före Den inre marknaden. Vi ska få delar av två olika länder att växa samman”.

Jyllands-Postens ledare ger utan ett enda konkret exempel, och mot bättre vetande, en bild av en region utan tillväxt, en region infekterad av invandring och social dumpning på tvärs över Sundet.

Gör om Jyllands-Posten, och gör rätt, för detta struntprat skymmer utsikten för alla oss andra.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: Danmarks största betalda morgontidning Jyllands-Posten hade i söndags en ledare som stinker okunskap om Öresundsregionen. ”En bro utan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.