måndag 22 juli 2024

inloggad som

Skånska tidningar blöder — men det går inte att spara sig ur krisen

Kort sagt: Skånes befolkning ökar, men de stora tidningshusen blir allt svagare.
Betalningsviljan för allmänjournalistik i traditionell förpackning sjunker stadigt. Det är en kris som det inte går att spara sig ur.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Upplagorna för skånska dagstidningar rasar.

Den senaste statistiken kom i fredags och var ingen munter läsning för mediecheferna. Nedgången är inte fullt så dramatisk som i exempelvis USA, där tidningsdöden redan skördat många offer, men trenden är glasklar.

Tidningsstatistik5

Den blå kurvan visar den sammanlagda vardagsupplagan för Sydsvenskan, Skånskan, Kristianstadsbladet, Ystad Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Helsingborgs Dagblad. På HD firades fredagens besked med tårta. Inte för att man tagit fler kunder, utan för att man inte tappat så mycket.

Snacka om bransch i behov av förändring.

Procentuellt sett är det Skånska Dagbladet som backat mest. En tredjedel av upplagan har försvunnit sedan 2002. I antal räknat är det Sydsvenskan som faller tyngst, 28.600 exemplar ner på tio år. Det motsvarar drygt 20 procent och 80 miljoner kronor i intäkter, i dagens prenumerationspriser räknat.

Räckvidden, den röda linjen i grafen, visar hur många som läser tidningarna. Både Skånskan och Sydsvenskan hade ifjol en snabbare nedgång där än för upplagan, vilket tyder på ett tapp bland till exempel företagskunder. Sedan tidigare är det känt att tidningarna har svårt att nå ut till ungdomar och utlandsfödda.

Det är inte lätt att ta igen förlorade abonnemangsintäkter med merförsäljning av annonser. Generellt sett krymper värdet på annonsutrymmet i takt med att läsarna blir färre. Gratistidningar som City växer visserligen, men läsarkretsen är mindre köpstark och annonsvärdet lägre.

Nyhetswebbarna drar besökare, men de är flyktiga och annonsvärdet på nätet ännu lägre. Ett genomsnittligt besök kan bestå av tre, fyra klick. Exponeringstiden för annonser är betydligt kortare än när man bläddrar i en fysisk tidning. Den senare upptar kanske läsarens tid i 15-20 minuter. En hemsida scannas av på sekunder eller någon minut.

På nätet är alternativen för annonsering fler. I många fall är det mest effektiva inte en reklambanner på en tidningssajt utan riktade budskap i söktjänster eller sociala medier.

Tidningarna tvingas nu börja ta betalt för det redaktionella materialet på webben, där det mesta från pappersupplagan idag ligger helt fritt. Bloggar och sociala medier har snabbat upp informationsspridningen och livslängden på en bra story har aldrig varit kortare.

Allmän nyhetsjournalistik har blivit gratismat.

I diskussionerna talas det mycket om mobiler, läsplattor och diverse applikationer för att skapa nya affärsmodeller. Visst är teknik ett viktigt verktyg, men journalistikens problem måste lösas inifrån och ut.

Det krävs ett innehåll med tydligt mervärde. Det kan handla om snabbare nyheter, vassare urval, bättre uppföljningar och djupare gräv. Därefter kan man komplettera med nya tjänster kring distribution, aggregering och annonsering.

De senaste tio åren har vi skåningar blivit tio procent fler. Det finns mer än någonsin att berätta om och mediernas kundunderlag väntas fortsätta växa. Men redaktionerna skär ner för att matcha intäkterna. Bara sedan i höstas har Sydsvenskan bantat bort nära 40 journalister, Kvällsposten knappt 20 och Skånskan en handfull.

Kristianstadsbladet, Ystad Allehanda och Trelleborgs Allehanda ska minska med nära 30 tjänster. Tidningarna ägdes tidigare av Sydsvenskan, men såldes ifjol till småländska Gota Media. Affären lär öka konkurrensen ytterligare om de regionala annonspengarna.

För just Sydsvenskan kan framtiden innebära mer samkörning med Bonnierkoncernens flaggskepp DN. I klartext: Sydsvenskan riskerar att bli en lokal edition av Dagens Nyheter, på samma sätt som Kvällsposten underordnas Expressen och får alltmer av sitt material tillskickat från Stockholm.

Vid sidan av allt detta gnuggar PR-industrin händerna.

2010 växte branschen tio procent, till knappt två miljarder kronor i Sverige. Fjolårets siffror är inte klara, men indikationerna pekar mot fortsatt uppgång. Bland de viktigaste uppgifterna för en PR-konsult är att bearbeta, förpacka och plantera nyhetsstoff på tidningar för sina uppdragsgivares räkning.

Uppenbarligen är betalningsviljan väsentligt högre hos avsändarna, än de tilltänkta mottagarna.

Kort sagt: Skånes befolkning ökar, men de stora tidningshusen blir allt svagare. Betalningsviljan för allmänjournalistik i traditionell förpackning sjunker stadigt. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.