fredag 22 november 2024

inloggad som

Tvåspråkig företagsdatabas ska kartlägga regionen

|  ,

Länsstyrelsen och Øresunddirekt undersöker möjligheten att skapa en gemensam tvåspråkig databas för samtliga företag i Öresundsregionen. Syftet är att underlätta för företagen att finna kunder på båda sidor Sundet — och att locka utländska investerare till regionen.

Databasen ska samla 250.000-300.000 svenska och danska verksamheter i alla storlekar och branscher. Syftet är att göra det lättare för företagen att söka kunder och samarbetspartner samt marknadsföra sig internationellt.

Uppgifter om företagen samlas in från Bolagsverket och Statistiska Centralbyrån i Sverige, samt från motsvarande myndigheter i Danmark. Men företagen ska också själva kunna gå in och bygga på med egna uppgifter och på så sätt marknadsföra sig själva.

Grundidén är att den ska vara tvåspråkig, att danska företag ska kunna läsa om företag i Sverige på danska och tvärtom. 

— På sikt är tanken att den också ska finnas på engelska, för att ge utländska investerare en överblick över näringslivsstrukturen i Öresundsregionen och attrahera dem hit, säger Bo Strömgren, direktör på Länsstyrelsen och samordningsansvarig för Øresunddirekt i Malmö.

Under 2012 genomförs en förstudie, som fått ekonomiskt stöd av utrikesdepartementet.

Länsstyrelsen och Øresunddirekt undersöker möjligheten att skapa en gemensam tvåspråkig databas för samtliga företag i Öresundsregionen. Syftet är att underlätta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.