måndag 31 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmö Arena får dansk marknadsföring för miljoner

Handbolls-VM ger Malmö Arena en marknadsföringseffekt värd ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Danmark. Det menar bedömare som Rapidus talat med inför kvällens match mellan Sverige och Danmark.

Simon Bastainsen, affärschef på sponsorförmedlaren Promovator i Köpenhamn som tidigare bland annat jobbat med marknadsföring av arenor, pekar på de tusentals danska supportrar som tar sig till arenan och de höga tittarsiffrorna för matcherna på dansk tv.

— Vi är uppe i ett tvåsiffrigt miljonbelopp i värde för varumärket Malmö Arena när vi lägger samman exponeringen i tryckt media, på webben och i tv, säger han till Rapidus.

Genom att Malmö finns med i namnet har även staden i sig fått del av varumärkeseffekten, menar Simon Bastainsen. Någon sådan effekt finns exempelivs inte för arenan ”Jyske Bank Boxen” i jylländska Herning, där kvinnornas handbolls-EM spelades i december.

Med 80 meter till entrén från Hyllie station är Malmö Arena inget långväga resmål för de flesta danskar. Öresundsbron har också noterat en tioprocentig ökning av trafiken i samband med matcherna.

Arne Bang Mikkelsen, chef för Bella Center i Ørestad, beskriver arenans genomslag i Danmark som ”helt fantastiskt”. Han har själv stått värd för enorma internationella arrangemang som FN:s klimattoppmöte och är en av förespråkarna för en köpenhamnsk arena i Ørestad.

— Men där blir Malmö Arena en mycket hård konkurrent. Danskarna har verkligen tagit den till sig, säger Arne Bang Mikkelsen.

Han får medhåll från Kenneth Cortsen, expert på varumärkesbyggande inom sportvärlden och konsult för Dansk Idrætsforbund. Men Köpenhamn har inte gett upp kampen om framtidens stora idrottsevenemang. Till våren presenteras en slutlig rapport om hur en multiarena kan byggas i huvudstadsområdet. Arne Bang Mikkelsen hoppas i sin tur på framtida samarrangemang över sundet, som ett danskt-svenskt ishockey-VM.

Klik her for at se en dansk version af artikeln

Keld Broksø

Handbolls-VM ger Malmö Arena en marknadsföringseffekt värd ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Danmark. Det menar bedömare som Rapidus talat med inför kvällens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Första kvartalets skånska vinnare

    Sex skånska aktier har stigit med mer än 100 procent under årets första kvartal. Och den aktie som gått allra bäst steg med nästan 400 procent. Rapidus har listan på bäst och sämst på börsen hittills i år.

  • Ledningsrokad i fastighetstjärnan

    SLP:s vd Tommy Åstrand lämnar sin post och väljs i stället in i styrelsen vid den kommande stämman. Hans ersättare är i allra högsta grad intern. Samtidigt tackar en anmnkunnig grundare för sig och avböjer omval till styrelsen.

  • Ny metod ska hitta cancern i tid

    Håranalys ska upptäcka tidigt stadium av prostatacancer. Den innovativa metoden har utvecklats av Lundabolaget Capillon Analytics, som applicerar geologiska analyser på människokroppen.