torsdag 21 november 2024

inloggad som

Malmö Arena får dansk marknadsföring för miljoner

Handbolls-VM ger Malmö Arena en marknadsföringseffekt värd ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Danmark. Det menar bedömare som Rapidus talat med inför kvällens match mellan Sverige och Danmark.

Simon Bastainsen, affärschef på sponsorförmedlaren Promovator i Köpenhamn som tidigare bland annat jobbat med marknadsföring av arenor, pekar på de tusentals danska supportrar som tar sig till arenan och de höga tittarsiffrorna för matcherna på dansk tv.

— Vi är uppe i ett tvåsiffrigt miljonbelopp i värde för varumärket Malmö Arena när vi lägger samman exponeringen i tryckt media, på webben och i tv, säger han till Rapidus.

Genom att Malmö finns med i namnet har även staden i sig fått del av varumärkeseffekten, menar Simon Bastainsen. Någon sådan effekt finns exempelivs inte för arenan ”Jyske Bank Boxen” i jylländska Herning, där kvinnornas handbolls-EM spelades i december.

Med 80 meter till entrén från Hyllie station är Malmö Arena inget långväga resmål för de flesta danskar. Öresundsbron har också noterat en tioprocentig ökning av trafiken i samband med matcherna.

Arne Bang Mikkelsen, chef för Bella Center i Ørestad, beskriver arenans genomslag i Danmark som ”helt fantastiskt”. Han har själv stått värd för enorma internationella arrangemang som FN:s klimattoppmöte och är en av förespråkarna för en köpenhamnsk arena i Ørestad.

— Men där blir Malmö Arena en mycket hård konkurrent. Danskarna har verkligen tagit den till sig, säger Arne Bang Mikkelsen.

Han får medhåll från Kenneth Cortsen, expert på varumärkesbyggande inom sportvärlden och konsult för Dansk Idrætsforbund. Men Köpenhamn har inte gett upp kampen om framtidens stora idrottsevenemang. Till våren presenteras en slutlig rapport om hur en multiarena kan byggas i huvudstadsområdet. Arne Bang Mikkelsen hoppas i sin tur på framtida samarrangemang över sundet, som ett danskt-svenskt ishockey-VM.

Klik her for at se en dansk version af artikeln

Keld Broksø

Handbolls-VM ger Malmö Arena en marknadsföringseffekt värd ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Danmark. Det menar bedömare som Rapidus talat med inför kvällens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.