Efter ett omvälvande 2010 med neddragningar och uppköp växer Skånes PR-industri igen. Det visar Rapidus rundringning till de fyra största byråerna.
Med sammanslagningen av Banverket och Vägverket i våras förlorade Wirtén PR och Kommunikation i Malmö ett av sina större projekt, då det nya Trafikverket ville sköta PR:n på egen hand. VD Lars Wirtén räknar inte med att nå upp till 2009 års omsättning på åtta miljoner kronor.
— Vi hade en dipp i våras och skrev ner budgeten en smula, säger han.
Byrån tvingades under våren säga upp en av sju anställda men håller nu på att rekrytera igen, bland annat sedan ett tidigare samarbete med E.on växlats upp. Wirtén ska sköta PR-arbetet kring E.on:s arbete med energiförsörjningen till ESS.
Än mer dramatiskt har året varit för danska Mannovs dotterbolag i Malmö. Bolaget började året med sju anställda men hade vid sommaren bara ett fåtal kvar. Strax därefter slutade VD:n Anna Holm. I oktober köpte Malmöbaserade kommunikationsbyrån First Flight hälften av verksamheten och i början på december förvärvades Samuari PR, med två anställda. Målet är att bygga upp en digital PR-byrå med runt åtta anställda nästa år.
— Det finns en brist på digitala verktyg i PR-arbetet. Vi tittar på att lansera specifika erbjudanden om hur man exempelvis ska jobba med sociala medier i en krissituation, säger Carl-Magnus Cronholm, VD på First Flight som vid årsskiftet även tar över VD-posten i Mannovs Malmöbolag.
Under tiden har regionens största PR-byrå Aspekta blivit ännu lite större. Med tre nyrekryteringar under hösten och Mikael Sjöblom på väg in sysselsätter Aspekta ett 20-tal personer. I år beräknas omsättningen bli 20 miljoner kronor, vilket är i partiet med de senaste tre åren. Byråintäkterna har dock ökat med 15 procent sedan 2009, då den låg på 17,1 miljoner kronor, uppger VD:n och huvudägaren Magnus Dahl.
Även Graylings personalstyrka i Malmö har växt något i år, från 11 till 13 anställda. Bolaget, som är bildat ur tidigare Sund Kommunikation, hade en byråintäkt på 58 miljoner kronor 2009, varav cirka en fjärdedel i Skåne. Malmöchefen Stefan Olsson vill inte ge någon exakt prognos för 2010, men säger att byråintäkten i Malmö ökat i år.
— Augusti var riktigt trögt i år, som om semestern drog ut på tiden. Men nu känns det som om branschen rasslar igång, säger han.
Erik Olausson