Mobilteknikbolaget Golden Gekko har en aggressiv rekryteringsplan. Totalt 40 nya medarbetare ska rekryteras i år, vilket i det närmaste dubblar antalet anställda. Samtidigt flyttar marknadschefen till Barcelona och verksamheten drivs därmed mestadels från kontor utanför Sveriges gränser.
Golden Gekko startade i Helsingborg för fem år sedan. Grundare är VD Magnus Jern, som tidigare arbetat på Framfab, verksamhetschefen Daniel Karlström, som forskat inom mjukvaruutveckling vid Lunds universitet, samt utvecklaren Stewart Jordan och marknadschefen Jimmy Nordbeck.
Företagets främsta produkt kallas Tino och är ett verktyg för att skapa mobilapplikationer till bland annat plattformar som Java, Symbian och Windows Mobile. Om en månad kommer Tino också fungera för Apples Iphone och Googles operativsystem Android.
Än så länge tjänar bolaget det mesta av sina pengar på att skräddarsy mobilapplikationer för reklam- och mediebyråer. Företagets första kunder var Ikea, Amazon och Ica. År 2006 lanserades en mobil kokbok åt Arla och företaget har sedan dess arbetat med varumärken som Absolut Vodka, Bacardi, Bloomberg, Dominos Pizza, Carlsberg, Shell, Yahoo och Microsoft.
Nu planeras en rejäl expansion. Bolagets teknikkontakter i Storbritannien och kopplingen till Sverige gör att det främst, men inte enbart, är svensk och brittisk arbetskraft som kommer i fråga. Även ett kontor i USA ska öppnas under det första halvåret.
— Vår plan är att anställa 40 personer i år, för att kunna vara med i fajten om de stora kunderna. Stora kunder kräver helt enkelt stora leverantörer, menar Jimmy Nordbeck.
Golden Gekkos omsättning var förra året 17 miljoner kronor och vinsten tre miljoner. Ungefär 75 procent av intäkterna kommer från Storbritannien. Att det blev en vinst beror enligt Jimmy Nordbeck till stor del på låga omkostnader i Kambodja, där ett 30-tal av medarbetarna finns.
För tre år sedan fick företaget in riskkapital från Active Capital Partners i Barcelona. Nu är planen att ta in ytterligare minst 20 miljoner kronor.
Anders Frick