Sug efter kaffekoppar med reklamtryck och stora pekskärmar i offentliga miljöer har gjort att Malmöbyrån Crowd mer än dubblat omsättningen senaste räkenskapsåret. Nu ska pekskärmstekniken lyftas över i ett separat bolag.
Totalt landade omsättningen på 4,9 miljoner kronor med en knapp vinst under det brutna räkenskapsåret september 2008 — augusti 2009. Det kan jämföras med året innan då omsättningen stannade på 1,8 miljoner, bland annat efter bildandet av systerbolaget PS Communication Malmö.
Byrån har bland annat plockat nya affärer inom marknadsföring genom multipelt tryckkänsliga skärmar i storformat. Exempelvis har Skanska, Malmö Stad och Johnson & Johnson använt Crowds multitouchskärm för att få förbipasserande att interagera med informations- och kampanjinnehåll.
Nu ska multitouchmarknadsföringen lyftas över i ett eget företag. Till början av hösten ska det nya dotterbolaget vara igång, uppger VD Daniel Melkersson.
— Vi ska även leta efter en finansiär som kan gå in med lite pengar, säger han.
Crowd sysslar med olika typer av okonventionell marknadsföring som radiostyrda zeppelinare och projicering på husfasader. Största inkomstkällan är kaffemuggar med reklamtryck.
Byrån sysselsätter åtta personer i Malmö och Stockholm. Huvudägare är de tre grundarna medan Stockholmsbaserade PS Communication äger en mindre post.
Erik Olausson