torsdag 21 november 2024

inloggad som

Crowd knoppar av multitouchteknik

Sug efter kaffekoppar med reklamtryck och stora pekskärmar i offentliga miljöer har gjort att Malmöbyrån Crowd mer än dubblat omsättningen senaste räkenskapsåret. Nu ska pekskärmstekniken lyftas över i ett separat bolag.

Totalt landade omsättningen på 4,9 miljoner kronor med en knapp vinst under det brutna räkenskapsåret september 2008 — augusti 2009. Det kan jämföras med året innan då omsättningen stannade på 1,8 miljoner, bland annat efter bildandet av systerbolaget PS Communication Malmö.

Byrån har bland annat plockat nya affärer inom marknadsföring genom multipelt tryckkänsliga skärmar i storformat. Exempelvis har Skanska, Malmö Stad och Johnson & Johnson använt Crowds multitouchskärm för att få förbipasserande att interagera med informations- och kampanjinnehåll.

Nu ska multitouchmarknadsföringen lyftas över i ett eget företag. Till början av hösten ska det nya dotterbolaget vara igång, uppger VD Daniel Melkersson.

— Vi ska även leta efter en finansiär som kan gå in med lite pengar, säger han.

Crowd sysslar med olika typer av okonventionell marknadsföring som radiostyrda zeppelinare och projicering på husfasader. Största inkomstkällan är kaffemuggar med reklamtryck.

Byrån sysselsätter åtta personer i Malmö och Stockholm. Huvudägare är de tre grundarna medan Stockholmsbaserade PS Communication äger en mindre post.

Erik Olausson

Sug efter kaffekoppar med reklamtryck och stora pekskärmar i offentliga miljöer har gjort att Malmöbyrån Crowd mer än dubblat omsättningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.