söndag 24 november 2024

inloggad som

Återhämtning väntar reklambranschen

Reklammarknaden växer minst fem procent i år. Takten ökar 2011 men det riktiga draget dröjer, menar Ulf Strömqvist, ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer.

Efter några starka år slog krisen hårt mot reklambranschen ifjol. Enligt Ulf Strömqvist tappade marknaden nära en femtedel av sitt värde. Många byråer tvingades i konkurs. Statistik från kreditupplysningsföretaget UC visar att konkurserna bland företag inom kommunikation och information ökade med 40 procent förra året.

Men nu spås ljusare tider.

— Att vi nått botten råder det ingen tvekan om. Marknaden återhämtar sig 5-10 procent i år, men i den tunga industrin går det trögt. 2011 kommer att bli klart bättre än 2010 men vi kan inte vänta oss några storheter, säger Ulf Strömqvist som också är VD för Hilanders i Malmö och i november tog över klubban på branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer.

Även Hilanders backade omsättningsmässigt i fjol, men slog samtidigt rekord i antal nya kunder. Prognosen för innevarande år ligger på en tillväxt på 15 procent.

Under 2008 omsatte svensk marknadskommunikation knappt 65 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Kristian Svensson

Reklammarknaden växer minst fem procent i år. Takten ökar 2011 men det riktiga draget dröjer, menar Ulf Strömqvist, ordförande för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.