Kort sagt: När gräddan av skånskt näringsliv idag samlas i Malmö för att hylla företagsamheten under arrangemanget Gulddagen finns det anledning att fundera över vad som egentligen sätter Skånes största stad på kartan.
Tveklöst har varumärket Malmö både positiv och negativ laddning. Framöver bör det unga och växande näringslivet få tydligare del i profileringen för att stärka stadens image.
Av Kristian Svensson
På en Rapidus-träff för några veckor sedan talade reklamgurun Martin Gumpert om sitt intryck av Malmö. Det var en inte alltför smickrande bild där kackerlackor, brottslighet och hockeylag på glid framträdde tydligt.
Nu är Martin Gumpert bara en person — och från Stockholm dessutom — men de flesta håller nog ändå med om att Malmö har ett ganska tungt bagage att bära med sig.
I backspegeln sett har utvecklingen dock gått fort. Bara de senaste tio åren har stämpeln som havererad industrihåla tvättats ur alltmer. Idag spirar ett ungt och kreativt näringsliv i staden. Exempelvis fylldes hörsalen Orkanen på Malmö högskola i måndags när Minc ordnade en föreläsning med entreprenörsbloggaren Eric Ries om hur man lyckas med uppstartsbolag.
Det saknas inte styrkor. Här är tre områden som kommer att få en nyckelroll i framtiden:
* Klustret för rörlig media i Västra hamnen. Redan idag hyser Minc och området västerut flera intressanta företag inom digitala medier. Datorspelsbolaget Junebud samt webb- och mobiltv-bolaget Qbrick är några av dem. När SVT inom kort flyttar till Västra hamnen kommer ytterligare en injektion i form av korsbefruktningar mellan stort och smått.
* Det medicinska Malmö. Området runt forskningsparken Medeon och sjukhuset ska byggas om, enligt en klubbad översiktsplan. Först ut är friskvårdscentret Inspi Health Campus. Tanken är att förbättra förutsättningarna för konkurrenskraftig forskning och locka fler storföretag att etablera sig.
* IT-branschen. Frågan är om finanskrisen egentligen blev någon kris för IT-sektorn i Malmö. Nischade företag som Java-experten Jayway har full beläggning och enligt intresseorganisationen Øresund IT är arbetsmarknaden i Öresundsregionen mer i balans nu än den var under högkonjunkturen. Idag är nämligen bristen på specialkompetens bara 1.500 personer, istället för tidigare 6.000 personer.
Framgångarna trillar redan in inom dessa områden, vilket är en tillgång ur ett marknadsföringsperspektiv. Låt detta kreativa bubbel spela en större roll i den strategiska profileringen av staden. När man tänker på Malmö ska det inte vara problem som dyker upp i huvudet, utan platsen där företag som TAT och Bambuser fått sin grogrund.
Att skicka ut glassiga annonsbilagor som Malmö stad gjorde i Dagens Industri i veckan kan vara ett sätt att marknadsföra sig. Kommunen ska också visa upp sitt arbete inom miljö och hållbar stadsplanering på världsutställningen i Shanghai nästa år. I andra övergripande insatser finns mycket att vinna på att lyfta fram det unga näringslivet ännu tydligare. Kockumskranen är borta sedan länge, SVT tar över de gamla industrilokalerna, nu är det dags att göra de nya näringarna till stadens siluetter.
Men ett varumärke kan också bygga sig själv, utan inblandning av kommunikationsstrateger. Egentligen handlar det om att den del av varumärket som människor uppfattar, den så kallade imagen, växer genom att folks associationer gradvis förändras efterhand som saker och ting sker.
För Malmös del spelar här arrangemang som IT-konferensen Øredev stor roll. I dagarna samlas nästan 900 programmerare och systemutvecklare från hela världen i Malmö för att för femte året i rad förkovra sig i kodknackning och metodik. Så ett annat sätt att stärka positionen för det unga näringslivet och därmed Malmö är att fortsätta bygga — och förbättra — de strukturella förutsättningarna för kunskap och tillväxt.
En av framtidens stora utmaningar för Malmö blir att locka rätt folk. I stark konjunktur blir det huggsexa om de bästa kompetenserna och det är viktigt att framstå som ett bra alternativ med kreativ edge. De nya innovationsföretagen kommer troligen aldrig att ta Kockums tidigare roll med tusentals anställda, men de kan hjälpa till att definiera framtidens möjligheter.
Det gäller att få upp glansen på varumärket så de bästa hjärnorna och de smartaste idéerna vill komma till just Malmö. Det tjänar hela Skåne på.