Den Malmöbaserade kommunikationsbyrån Manifesto ger nu ut e-boken Den sociala revolutionen, som handlar om sociala medier på webben. Manifesto bedömer att många varumärken inom kort kommer att betrakta sociala medier som huvudmedia, vilket påverkar byråns kassaflöde.
— Sociala medier kommer nog att stå för halva vår omsättning inom två år. Detta är framtiden, det är bara en tidsfråga när det slår igenom, säger Michael Nilsson, som driver byrån.
Förra året omsatte Manifesto 1,2 miljoner, men i år går det sämre. Michael Nilsson säger att Return On Interaction är viktigare än Return On Invest som mått på lönsamhet för att nå framgång i de sociala medierna.
— Adecco använder Twitter för att släppa jobbannonser i realtid, medan Telia ger kundservice på Twitter, vilket gör att man slipper sitta och vänta i telefon. Mycket handlar om att se vilka möjligheter som står till buds för ens egen verksamhet, säger han.
Tre personer arbetar på Manifesto, som under hösten drar igång en reklamskola. Byrån ska även skapa ett nätverk av designers och arkitekter. Bland kunderna finns Dunkers kulturhus i Helsingborg, HSB och Ersta Sköndal högskola i Stockholm.
Anders Frick