… som varit med om att fastställa en global standard för varumärkesvärdering som lanseras inom kort. SIS, Swedish Standards Institute, är en medlemsorganisation med bas i Stockholm.
Hur gör man det?
— Det har varit en tuff utmaning, men nu är den nära att lösas. Man har samlat experter med så många olika kompetenser som möjligt, folk från högskolor, stora redovisningsbyråer, bolag som gör marknadsundersökningar och juristbyråer. Eftersom det ska bli en global standard har man gått ut till alla länder och frågat om de vill vara med och utforma standarden. Vi på SIS har undersökt intresset i Sverige.
Varför vill man ha en sådan här standard?
— Vi vill öppna upp den svarta lådan. I dag har de som beställer eller tar del av en varumärkesvärdering ganska liten insyn i hur den går till. Många i industrin är positiva, för tidigare har de inte kunnat jämföra olika leverantörer. Det handlar om att få en bättre förståelse — något som har saknats tidigare, till exempel under it-bubblan.
Hur ska standarden se ut?
— Innehållet ligger inte på detaljnivå utan handlar om övergripande krav på transparens och reliabilitet; man ska redovisa vad man gjort när man bedömt värdet. Dels ser man på vad som utgör varumärket, vilka andra intressenter som finns och hur relationen med dem ser ut. Dels handlar det om varumärkeskännedom, men också vilket legalt skydd varumärket har.
Varför blev det den här typen av standard?
— Nu när företagen är så globala behövs en global standard och då är ISO-standarder väldigt bra eftersom de har stor spridning i världen. Men det ska även fungera på den lokala svenska marknaden. Standarden är frivillig, men vi tror att den kommer att användas mycket.
Hur mycket har Sverige bidragit till arbetet?
— Vi har spelat en jättestor roll, en stor del av texten i standarden är svenska. Vi har ju många starka varumärken här och en stor expertis inom området.