En av Malmös större kommunikationsbyråer, ID Kommunikation, måste spara. Ledningen arbetar nu för att införa lönesänkningar för personalen.
Lågkonjunkturen pressar reklam- och kommunikationsbranschen. Rapidus har tidigare rapporterat om att de skånska byråerna Monopolet och Ringsberg & Co satts i konkurs.
Nu ska ID Kommunikation, med 32 anställda, anpassa sig till det rådande läget. Diskussioner har inletts med personalen om att sänka lönerna. Facket är inte inblandat och ledningen hoppas få igenom beslutet nästa vecka.
— Det är en försiktighetsåtgärd. Vi ser en klar avmattning och har två vägar att gå, antingen reducera personalen eller skära i kostnadsbilden på annat sätt, säger VD Johan Fernö.
Han hoppas få igenom tillfälliga lönesänkningar för att kunna behålla kompetens i företaget, inför en framtida ekonomisk vändning. Avtal om kortare arbetstid och lägre lön har på sistone använts inom tillverkningsindustrin, men ser nu ut att också vara på väg in i mer kunskapsintensiva branscher. På ID Kommunikation handlar det dock om en ren lönesänkning, utan förkortning av arbetstiden.
— Alla här känner att det inte är något roligt besked. Det påverkar folk rakt av. Men ska vi klara det här tuffa läget är detta ett sätt att lösa det på, säger P-O Jasslin, projektledare på ID Kommunikation.
Bolaget ägs av Johan Fernö och Bengt Lundahl, som köpte loss verksamheten från Dan Olofssons börsbolag Sigma under 2007. Ifjol landade byråintäkten på cirka 24 miljoner kronor och resultatet på 2,2 miljoner.
Kristian Svensson