fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Debatt: Glöm Öresund — satsa på Malmö och Köpenhamn

Debatten kring förra veckans snabbanalys ”Oresund — what?” om marknadsföringen av Öresundsregionen fortsätter. Nedan följer Johnny Stammings inlägg.

Vem vill byta Wonderful Copenhagen mot Öresundsregionen, Stockholm mot Mälarregionen eller Göteborg mot Västra Götalandsregionen? Ingen! De tre största städerna i Skandinavien, som tillsammans just fått 25 stjärnor i Guide Michelin, satsar allt på att bygga sina varumärken och gör det genom att fylla det med innehåll.

Förstår yran för tio år sedan när Öresundsbron invigdes och satsningen på Öresundsregionen kom som ett brev på posten. Från skånsk sida, men inte från svensk. Men vill man verkligen ha begreppet i Köpenhamn, är man i ledningen för danska huvudstaden intresserad av Öresundsregionen? Björn Olsson skriver att ingen annan region i världen är mer analyserad, men har verkligen de 20 mest inflytelserika i Köpenhamn i djupintervjuer på några timmar sagt vad de tycker?

Köpenhamn är ett begrepp, ett varumärke danskarna är rädda om, som de vill satsa på. Följer man danska och svenska tidningar är det tydligt att intresset oavsett fråga är ljumt på rödvita sidan. Vänligt, gemytligt, men mycket avvaktande. Vad har vi att vinna på Öresund?

Läser man olika kundtidningar, magasin och sajter i Skåne finns numera Malmö på världskartan. Satsa på det då. Bygg varumärket Malmö som en region med Lund och ytterligare en handfull kommuner. Förbered er på tider då euron blir valuta och ingen Köpenhamnare åker till oss för att vi har billiga TV-apparater eller annat för halva priset.

Öresund då — ja det finns ett riktigt bra exempel som klarar sig själv; Hamnen i Köpenhamn och Malmö. Och så ett antal samarbeten mellan Universitet, kulturinstitutioner och säkert fler. Men lägg inga 100 miljoner svenska kronor på varumärke och marknadsföring — för det är det minsta som krävs för att göra Öresund lite känt.

Att nämna världsbegrepp som Toscana, Barcelona, Berlin eller länder som Sydkorea och Lichtenstein samma dag som Öresund är inte trovärdigt. Debatten i Rapidus visar att man behöver tänka lateralt. Vad är det för fel att satsa pengarna på att bygga varumärket Malmö istället?

Johnny Stamming,
som efter 27 år i Göteborg nu verkat i Skåne i 3 år med kommunikationsbyrån Stamming&Co

Debatten kring förra veckans snabbanalys ”Oresund — what?” om marknadsföringen av Öresundsregionen fortsätter. Nedan följer Johnny Stammings inlägg. Vem vill […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.