lördag 23 november 2024

inloggad som

Debatt: Glöm Öresund — satsa på Malmö och Köpenhamn

Debatten kring förra veckans snabbanalys ”Oresund — what?” om marknadsföringen av Öresundsregionen fortsätter. Nedan följer Johnny Stammings inlägg.

Vem vill byta Wonderful Copenhagen mot Öresundsregionen, Stockholm mot Mälarregionen eller Göteborg mot Västra Götalandsregionen? Ingen! De tre största städerna i Skandinavien, som tillsammans just fått 25 stjärnor i Guide Michelin, satsar allt på att bygga sina varumärken och gör det genom att fylla det med innehåll.

Förstår yran för tio år sedan när Öresundsbron invigdes och satsningen på Öresundsregionen kom som ett brev på posten. Från skånsk sida, men inte från svensk. Men vill man verkligen ha begreppet i Köpenhamn, är man i ledningen för danska huvudstaden intresserad av Öresundsregionen? Björn Olsson skriver att ingen annan region i världen är mer analyserad, men har verkligen de 20 mest inflytelserika i Köpenhamn i djupintervjuer på några timmar sagt vad de tycker?

Köpenhamn är ett begrepp, ett varumärke danskarna är rädda om, som de vill satsa på. Följer man danska och svenska tidningar är det tydligt att intresset oavsett fråga är ljumt på rödvita sidan. Vänligt, gemytligt, men mycket avvaktande. Vad har vi att vinna på Öresund?

Läser man olika kundtidningar, magasin och sajter i Skåne finns numera Malmö på världskartan. Satsa på det då. Bygg varumärket Malmö som en region med Lund och ytterligare en handfull kommuner. Förbered er på tider då euron blir valuta och ingen Köpenhamnare åker till oss för att vi har billiga TV-apparater eller annat för halva priset.

Öresund då — ja det finns ett riktigt bra exempel som klarar sig själv; Hamnen i Köpenhamn och Malmö. Och så ett antal samarbeten mellan Universitet, kulturinstitutioner och säkert fler. Men lägg inga 100 miljoner svenska kronor på varumärke och marknadsföring — för det är det minsta som krävs för att göra Öresund lite känt.

Att nämna världsbegrepp som Toscana, Barcelona, Berlin eller länder som Sydkorea och Lichtenstein samma dag som Öresund är inte trovärdigt. Debatten i Rapidus visar att man behöver tänka lateralt. Vad är det för fel att satsa pengarna på att bygga varumärket Malmö istället?

Johnny Stamming,
som efter 27 år i Göteborg nu verkat i Skåne i 3 år med kommunikationsbyrån Stamming&Co

Debatten kring förra veckans snabbanalys ”Oresund — what?” om marknadsföringen av Öresundsregionen fortsätter. Nedan följer Johnny Stammings inlägg. Vem vill […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad