tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Herbert Felix-instituttet starter væksthus for iværksættere

Nu tager Eslöv kampen op med Ideon. Et væksthus – åbent for alle iværksættere, men med særlig kompetence til at støtte indvandrere – er planen for Herbert Felix-instituttets iværksætterprojekt med start i august.

Kerneaktiviteterne for Herbert Felix-instituttet er opinionsdannelse og forskning inden for integration og iværksætteri. Med støtte fra erhvervslivet finansierer instituttet blandt andet et gæsteprofessorat i “Indvandreres iværksætteri” ved Lunds universitet. Og målet er, at erfaringerne herfra skal overføres direkte til virksomhederne i væksthuset, som til at starte med skal drives i en treårig periode.

— Vi henvender os til iværksættere i almindelighed og indvandrere i særdeleshed. I løbet af sidste år gennemførte vi en forundersøgelse med fokus på personer med udenlandsk baggrund. Den viste, at der er behov for at opbygge et kompetencecenter, siger instituttets forstander Ingemar Jeppson.

Væksthuset skal tilbyde rådgivning i samarbejde med Nyföretagercentrum og Internationella Företagerföreningen (IFS), mentorprogrammer samt lokaler med plads til mellem fem og tyve virksomheder.

For at klare finansieringen på tre millioner svenske kroner over tre år har Herbert Felix-instituttet søgt penge fra den europæiske strukturfond, Region Skåne og Eslöv kommune, som bidrager med personale og lokaler. Endeligt svar ventes i april.

Herbert Felix blev selv en succesrig iværksætter i Eslöv, da han i trediverne flygtede fra Tjekkoslovakiet og startede det, som i dag er Procordia Food. Herbert Felix-instituttet blev oprettet i slutningen af 2006.

Af Anna Palmehag

Nu tager Eslöv kampen op med Ideon. Et væksthus – åbent for alle iværksættere, men med særlig kompetence til at […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.