Fingerfärdiga stockholmare får snart sitt lystmäte. Malmöbaserade reklam- och kommunikationsbyrån Crowd satsar på multipelt tryckkänsliga utomhusskärmar som ny inriktning. Första delmålet är en manshög kub på Stureplan.
Skärmen belyses inifrån kuben med en projektor, medan en värmekänslig kamera registrerar hur fingrarna rör den. Förbipasserande ska därmed lockas att interagera och manipulera exempelvis reklam- eller kampanjinnehåll på skärmen med sina händer.
Just nu för bolaget diskussioner med en större kund.
— Tanken är att genomföra ett case för att visa hur det fungerar. Vi kommer att satsa hårt på det här och eventuellt knoppa av tekniken i ett eget bolag om det faller väl ut, säger Crowds VD Daniel Melkersson, som även pratar om utlandslansering.
Crowd jobbar med olika typer av otraditionell marknadsföring som specialtryckta pizzakartonger eller digitala skyltar på taxibilar som ändrar sig efter GPS-positionen. Bolaget sysselsätter tre heltidsanställda i Malmö och två i Stockholm.
Daniel Melkersson uppger för Rapidus att byrån haft drygt två miljoner kronor i omsättning sedan september. Det kan jämföras med det brutna räkenskapsåret september 2007 – september 2008. Då stannade omsättningen på 1,7 miljoner kronor, bland annat efter bildandet av PS Communication Malmö, en webbyrå samägd av Crowd och Stockholmsbaserade PS Communication.
Erik Olausson