torsdag 6 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Multitouch utomhus nästa steg för Malmöbyrå

|  ,
|  

Fingerfärdiga stockholmare får snart sitt lystmäte. Malmöbaserade reklam- och kommunikationsbyrån Crowd satsar på multipelt tryckkänsliga utomhusskärmar som ny inriktning. Första delmålet är en manshög kub på Stureplan.

Skärmen belyses inifrån kuben med en projektor, medan en värmekänslig kamera registrerar hur fingrarna rör den. Förbipasserande ska därmed lockas att interagera och manipulera exempelvis reklam- eller kampanjinnehåll på skärmen med sina händer.

Just nu för bolaget diskussioner med en större kund.

— Tanken är att genomföra ett case för att visa hur det fungerar. Vi kommer att satsa hårt på det här och eventuellt knoppa av tekniken i ett eget bolag om det faller väl ut, säger Crowds VD Daniel Melkersson, som även pratar om utlandslansering.

Crowd jobbar med olika typer av otraditionell marknadsföring som specialtryckta pizzakartonger eller digitala skyltar på taxibilar som ändrar sig efter GPS-positionen. Bolaget sysselsätter tre heltidsanställda i Malmö och två i Stockholm.

Daniel Melkersson uppger för Rapidus att byrån haft drygt två miljoner kronor i omsättning sedan september. Det kan jämföras med det brutna räkenskapsåret september 2007 – september 2008. Då stannade omsättningen på 1,7 miljoner kronor, bland annat efter bildandet av PS Communication Malmö, en webbyrå samägd av Crowd och Stockholmsbaserade PS Communication.

Erik Olausson

Fingerfärdiga stockholmare får snart sitt lystmäte. Malmöbaserade reklam- och kommunikationsbyrån Crowd satsar på multipelt tryckkänsliga utomhusskärmar som ny inriktning. Första […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Man måste alltid ha ett walk away-pris”

    Ett hundratal speciellt inbjudna fyllde lokalen när Rapidus höll en förmiddag på temat M&A på onsdagen. Tre skånska profiler gav sin syn på olika aspekter av företagsförvärv och samgåenden.

  • Jagar tjuvfiske med hjälp av kronprinsessan

    Fyra matematiker vill stoppa tjuvfiske med AI. Nu väntar Kravi Analytics på att skriva kontrakt med den kenyanska regeringen – och har kunglig draghjälp i andra förhandlingar.

  • Camurus sänker prognos

    Läkemedelsbolaget Camurus i Lund, som utvecklat ett preparat mot opioidberoende, sänker sin prognos för helåret. Aktien tog stryk. Inte heller Cellavision gjorde aktiemarknaden glad på torsdagen.