Patrik Andersson, med ett förflutet som marknadschef på industrijätten SAPA, blir ny verksamhetsansvarig på Ideon Innovation. Ytterligare rekryteringar väntar under våren, uppger Mikael Kipowsky, som kliver upp som chef för Ideons hela inkubatorverksamhet.
Efter en kort sväng som entreprenör på konsultbasis i början på 90-talet har Patrik Andersson ägnat större delen av sin karriär åt aluminiumkoncernen SAPA, bland annat som marknadschef för Storbritannien och Tyskland.
— Vi behöver en blandning av olika kompetenser. De som jobbar med inkubatorsverksamheten i dag har bakgrund från reklambyråer, forskningsnära företag och nu industrin. Nästa rekrytering borde därför bli en finansieringsprofil, säger Ideon Innovations tidigare verksamhetsansvarige Mikael Kipowsky.
Under sommaren fick Ideon Innovation och Lund bioinkubator ökade anslag med bland annat 1,5 miljoner kronor per år från Sparbanken Finn och två miljoner från EU:s regionala strukturfonder. Mikael Kipowsky beskriver rekryteringen av Patrik Andersson som ett första steg i en expansion av verksamheten som bland annat inkluderar planer på någon form av förinkubator för bioinkubatorn och Ideon Innovation.
Målsättningen är tolv framgångsrika exits per år, eller cirka 30-35 bolag i de båda inkubatorerna. Men i dagsläget är de bara 20.
— Vi har sett en tydlig minskning i inflödet av nya affärs- och bolagsidéer under hösten. Men vi hoppas att det vänder framöver, säger Mikael Kipowsky.
Erik Olausson