fredag 22 november 2024

inloggad som

Sund Kommunikation tar över konkurrent

Malmöbaserade PR-byrån Sund Kommunikation köper upp branschkollegan Sargasso i Stockholm. Sund Kommunikation kommer därmed att öka personalstyrkan från ett 40-tal till drygt 50.

 

Sund Kommunikation har kontor i Malmö, Stockholm och Göteborg. De anställda på Sargasso kommer att flytta in i Sund Kommunikations lokaler i Stockholm efter nyår. Nina Nygaard Lundin som idag är VD på Sargasso kommer att bli chef för det sammanslagna Stockholmskontoret med 30 anställda.

 

— I och med köpet stärker vi vår position framförallt inom marknads-PR, där Sargasso har värdefull kompetens och erfarenhet, säger Sund Kommunikations VD Carl-Johan Wachtmeister.

 

Han påpekar att marknads-PR är särskilt intressant ur ett Malmöperspektiv, eftersom det handlar om att jobba med konsumentvaruföretag — något det finns gott om i Malmötrakten.

 

Han räknar också med samordningsvinster bland annat inom administrationen. Dessutom innebär köpet att Sund Kommunikation ska börja arbeta med ett antal större kunder som Sargasso har, exempelvis Manpower, Arla, Electrolux och Husqvarna.

 

Efter köpet kommer Sund Kommunikation ha drygt 50 anställda utspridda på sina tre kontor. Sargasso omsatte cirka 11 miljoner kronor vid det senast brutna räkenskapsåret, uppger Carl-Johan Wachtmeister. Sund Kommunikation omsatte 44 miljoner kronor 2007.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.