tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Helsingborgbureau får ansvar for global varemærkestrategi

Kommunikationsbureauet Pyramid fra Helsingborg har fået en prestigefyldt opgave fra milliardkoncernen Thule med hovedsæde i Malmö og tungt produktionsanlæg i Danmark. Bureauet skal koordinere alle varemærker inden for den voksende koncern, som sælger forskellige last- og transportanordninger til biler.

Pyramid skal frem for alt arbejde med Thules varemærkestrategi. I de senere år er koncernen vokset gennem opkøb af blandt andet det amerikanske taskefirma Case Logic, trækkrogsvirksomheden Brink og den norske trailerdistributør Brenderup Tilhengersenter. De nye varemærker skal nu samles og markederne koordineres.

Pyramids opgave strækker sig frem til første halvdel af 2008. Opgaven bliver i første række at fungere som strategisk sparringspartner og omfatter ikke markedsføring over for forbrugerne.

Thule sælger transportløsninger til biler, blandt andet trailere, trækkroge, tagbokse og andet transporttilbehør. Koncernen har cirka 4.000 ansatte og en årlig omsætning på over fem milliarder SEK. Ejeren er Nordic Capital.

Af Malin Nävelsö og Anders Frick

Kommunikationsbureauet Pyramid fra Helsingborg har fået en prestigefyldt opgave fra milliardkoncernen Thule med hovedsæde i Malmö og tungt produktionsanlæg i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.