måndag 22 juli 2024

inloggad som

Scandvision går ind på markedet for mobilfilm

Malmöfirmaet Scandvision har produceret ti kortfilm til Sony Ericssons nye mobiltelefoner. Filmstumperne er baseret på temaet “Voksne lege” og har til formål at vise medieafspillernes kapacitet, men også inspirere brugerne til at skabe deres eget filmmateriale.

De tyve sekunder lange film vil være indlagt i mange af de telefoner, som Sony Ericsson nu lancerer.

— Vi samler erfaringer ved at bringe vores produktioner ud i mobile kanaler. Det betyder meget, siger Deni Dimovski, der i vinter blev rekrutteret fra Epsilon som kreativ chef for Scandvisions satsning på mobile entertainment.

Han mener, at en film ikke bør fylde mere end 1,5 megabyte i hukommelsen, for at den skal fungere ordentligt i dagens telefoner. Trods effektive metoder til filkomprimering handler mobilfilm dermed indtil videre mest om korte stumper. Men det er der også andre årsager til.

— Der findes undersøgelser, som viser, at folk bliver trætte af at se film på mobilen efter fem minutter. Mobilen vil primært blive anvendt til kortfilm og distribution af trailere, siger Deni Dimovski.

Scandvision, med godt fyrre ansatte, beskæftiger sig også med kommunikation samt filmproduktion til TV og andre medier. Ifølge de foreløbige tal omsatte selskabet for godt 40 millioner svenske kroner i 2006 og havde et overskud før skat på godt tre millioner.

Af Kristian Svensson

Malmöfirmaet Scandvision har produceret ti kortfilm til Sony Ericssons nye mobiltelefoner. Filmstumperne er baseret på temaet “Voksne lege” og har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.