tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Supermåned slår Jolifes rekordår

Medicoteknikselskabet Jolife i Ideon i Lund voksede eksplosivt i 2005. Men januar i år var endnu bedre. Virksomheden solgte i løbet af måneden flere hjertemassageapparater end hele sidste år.

486 eksemplarer af Lucas, en maskine der giver mekanisk hjertemassage, blev solgt i 2005, sammenlignet med 84 det foregående år. Dengang, ligesom i januar i år, var det primært ambulanceorganisationer i England, Holland og Sverige, som efterspurgte produktet i stadig større udstrækning.

— I slutningen af 2005 ændrede man de internationale retningslinjer for livredning, så man ikke skal defibrillere først, men give kompressioner først. Det har gavnet os, siger adm. dir. Erik von Schenck.

Jolife omsatte for 19,4 millioner svenske kroner i 2005, mere end en firedobling fra 3,9 året før. Selskabet øger dog sit underskud til 19 millioner fra 16,8 i 2004.

— Vi er stadig i gang med produktudvikling og forskning. Bestyrelsen og ejerne har besluttet at accelerere udviklingen også i indeværende år. I løbet af 2005 har vi også brugt penge på at lancere produktet i alle vesteuropæiske lande, tidligere var vi kun repræsenteret i England og Sverige, siger Erik von Schenck.

To af hovedejerne, CapMan og InnovationsKapital, investerede i efteråret femten millioner SEK i selskabet. Penge, som takket være det gode salg, nu bringer selskabet et stykke ind i det kommende efterår. Ved siden af den tredje hovedejer, Lars Sunnanväder, har 50 privatpersoner andele i Jolife. 17 personer er ansat i virksomheden, der har Position Skånes adm. dir. Semmy Rülf som bestyrelsesformand.

Medicoteknikselskabet Jolife i Ideon i Lund voksede eksplosivt i 2005. Men januar i år var endnu bedre. Virksomheden solgte i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.