tisdag 23 juli 2024

inloggad som

USA-problemer alvorligt slag for ProstaLund – forbereder storemission

2005 har været et særdeles barsk år for medicoteknikselskabet ProstaLund. Omsætningen er dalet 35 procent efter langvarige problemer med distributøren ACMI, som har bevirket, at salget i USA er gået i stå. Ved den amerikanske lancering omkring årsskiftet 2002/03 var det ambitionen at omsætte for 100 millioner svenske kroner allerede i 2004. Med tre uger tilbage af indeværende år regner ProstaLund med, at salget ender på 26 millioner, sammenlignet med knap 40 millioner kroner i 2004.

— I 2004 fik vores amerikanske distributør store interne problemer, samtidig med at der opstod en uenighed omkring aftalens tolkning. Aftalen blev til en møllesten om halsen på os, men dette forår nåede vi frem til et dyrt forlig. Vi har mistet tre fjerdedele af årets omsætning i USA på grund af den dårlige salgsorganisation, siger adm. dir. Magnus Bolmsjö.

Resultatet for 2005 bliver negativt. Efter otte måneder var underskuddet øget til 28 millioner svenske kroner , fra 18 millioner i fjor.

— Det positive er, at salget i Europa vokser stabilt med cirka 20 procent, siger Magnus Bolmsjö.

I løbet af året har virksomheden opbygget deres egen salgsorganisation i USA med otte ansatte. I 2006 skal der startes på en frisk, og ambitionen er at fordoble omsætningen. Det bringer dog ikke selskabet frem til positivt cashflow. Lige nu forbereder man derfor en fortrinsemission på 45-60 millioner svenske kroner.

ProstaLunds virksomhed er baseret på en teknik til mikrobølgebehandling af godartet forstørret prostata. Største ejere er Investment AB Latour.

2005 har været et særdeles barsk år for medicoteknikselskabet ProstaLund. Omsætningen er dalet 35 procent efter langvarige problemer med distributøren […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.