tisdag 23 juli 2024

inloggad som

15 millioner skal bringe Ideonselskabs kaffekoncept på markedet

One Café i forskerparken Ideon i Lund påbegynder i morgen en emission rettet til nye investorer i Sverige og udlandet. Ved fuldtegning betyder den en kapitaltilførsel på 15 millioner svenske kroner til selskabet, som arbejder med en ny teknik til at brygge kaffe direkte i koppen.

— Pengene skal gå til lancering af produktet og købe den første produktionsmaskine, som skal stå hos en kunde – formentlig et risteri eller et kaffepakkefirma. Maskinen koster en pæn bid af millionbeløbet, siger økonomichef Johnny Ragazzo.

Produktet består af en filterpose og en holder af papir. Holderen hænges på kanten af en kop varmt vand, hvorefter kaffen brygges omtrent på samme måde som med en tepose. One Cafés teknik sænker overfladespændingen i filterposen, hvilket skulle give en bedre smag.

— Vi regner med, at denne emission vil bringe os frem til målet. I 2007 skulle vi have opnået positivt cashflow, siger Johnny Ragazzo.

Selskabet ejes for hovedpartens vedkommende af de fire grundlæggere.

One Café i forskerparken Ideon i Lund påbegynder i morgen en emission rettet til nye investorer i Sverige og udlandet. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.