tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Debat: Brokonsortiet gör mig förbannad

I otaliga helsidesannonser uppmanas jag att ta färden över bron. Många gånger har det varit bron själv som upplyst mig om hur många muséer eller andra trevliga äventyr som lockar på andra sidan bron. Varje gång har jag blivit förbannad eftersom:

– jag och de flesta andra skåningar redan vet hur spännande och intressant Köpenhamn är.

– jag gärna kört över bron oftare om det inte var så förbannat dyrt.

– Öresundskonsortiet kunde sänkt priserna i stället för betala dyra pengar för annonsering – och därigenom öka antalet bilister över bron.

– Flerturskorten bara gäller 6 månader.

– Lånen för byggnationen beräknas kunna betalas tillbaka tidigare än tänkt – och ändå är det så dyrt att köra över.

– annonserna ibland pekat ut andra ”integrationshämmare” – sänk priserna så skall ni få se på trafik.

Dessutom tycker jag att man borde döpa om bron. ”Öresundsbron” är omöjligt att både stava och uttala för icke-skandinaver. Vi har fått en fantastisk länk mellan två fantastiska länder och genom namnet gör vi det omöjligt för turister att föra budskapet vidare. De marknadsansvariga borde skämmas!

Skapa en historia om bron, ge den ett internationellt namn och gör det möjligt för turister att uppleva bron!

Broutställningen under byggnationen var ett av Sveriges mest välbesökta turistmål. Återskapa denna och bygg på med historia om Öresundsregionen, båtturer, besök på Pepparholmen m m.

Förslag till namn ”The Missing Link”, ”Sunset Bridge”, ”The Bridge”, ”ScanGate”…

Stefan Alfredsson

Sambo med en danska i Malmö

stefan.alfredsson@bolina.hsb.se

I otaliga helsidesannonser uppmanas jag att ta färden över bron. Många gånger har det varit bron själv som upplyst mig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.