tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Mobitech går over sundet for yderligere ekspansion

Det tre år gamle firma Mobitech fra Kastrup ved København har efter et svært første år i 2001 med kun ti kunder oplevet en fremgang til en base i dag på omkring 450 kunder, og Mobitech har netop fået den første svenske kunde til mobile tjenester. Det skal skabe basis for yderligere ekspansion også på det svenske marked, oplyser salgs- og marketingschef Erik A. Bjørnsen.

Den svenske ordre, der gik til Shell i Luleå, kom tilfældigt. Shell søgte selv mobile tjenester og fandt så firmaet i Kastrup.

— Shell i Luleå benytter nu vores SMS-system, når servicemedarbejdere skal tilkaldes for at tjekke deres tanke. Det er første sted i Sverige systemet benyttes, og derfra ønsker Shell at udbrede teknologien. Ordren betragter vi som et brohoved til at komme videre ind på det svenske og det øvrige internationale marked, oplyser Erik A. Bjørnsen.

Han er den ene af foreløbig to fuldtidsmedarbejdere i firmaet, som også har 9 freelancekonsulenter. Sideløbende konsulentarbejde har holdt firmaet fri af venturekapital til investeringer, og mens Mobitech indtil nu kun lige er løbet rundt, så forventer Erik A. Bjørnsen et større overskud i år.

Mobitechs medarbejdere har en ballast af viden fra stillinger hos eksempelvis Philips, Nokia, Sonofon, Orange og Telia. I dag er Mobitech en af Telias eksterne rådgivere inden for mobile løsninger, og Mobitech samarbejder med alliancepartnere indenfor IT og telekommunikation. Det gælder blandt andre CSC Scandihealth og Teknologisk Institut. Blandt produkterne er et SMS-system til eksempelvis sundhedsvæsenet, som skal minde patienter om mødetider, og i det system er der en række andre anvendelsesmuligheder. Mobitechs fokus er SMS, MMS, WAP samt 3G teknologier med integrering af Internet og telekommunikation.

Det tre år gamle firma Mobitech fra Kastrup ved København har efter et svært første år i 2001 med kun […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.