tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Helsingborgbureauet Bates tilbage i plus

Reklamebureauet Bates Sweden i Helsingborg har vendt sidste års kraftige tab til overskud i første kvartal i år. Forklaringen er en kombination af besparelser og flere nye kunder, blandt andre importøren af bilmærkerne Rover og MG samt den internetbaserede helsekostbutik Vitalas med base i Malmö.

De nye kunder forventes at bidrage med fem millioner svenske kroner til bureauets indtægter i år. Uden andre ændringer på kundesiden vil det betyde en stigning til 32 millioner.

— Holder de forudsætninger som gælder lige nu, det vil sige hvis vi ikke mister en eller flere store kunder, så ender vi i plus i år, siger Bates’ adm. dir. Sten Andersen, uden at kunne afsløre hverken omsætnings- eller overskudsprognosen.

Sidste år faldt bureauets indtægter fra 42 til 27 millioner, hvilket var en af de største nedture blandt svenske reklamebureauer. Resultatet blev et tab på 10 millioner.

Bates Sweden har 29 ansatte. Bureauet beskæftiger sig primært med forbrugerreklame. Et specialområde er lægemiddelsektoren, der omfatter både patienter og læger.

Reklamebureauet Bates Sweden i Helsingborg har vendt sidste års kraftige tab til overskud i første kvartal i år. Forklaringen er […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.