tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Stor udenlandsk interesse for Dignitanas kølehue ved cancerbehandling

Dignitana AB i Malmö er godt på vej til at få deres internationale gennembrud med kølehuen DigniCap. Kølehuen bruges til cancerpatienter for at modvirke håraffald i forbindelse med kemoterapi.

Hospitaler i en række lande har bestilt apparatet. I disse dage blev der skrevet kontrakt med et hospital i Helsingfors. I den seneste tid er der endvidere truffet aftale med sygehuse i Tyskland, Israel og Indien. Rigshospitalet og hospitaler i Holland er de næste der får besøg. Også hospitaler på Hawaii og i Norge har vist interesse.

Succesen kommer efter deltagelse på en international brystcancermesse i Barcelona i marts. Der er nu solgt godt 30 eksemplarer af kølehuen. Hvert apparat koster cirka 250.000 svenske kroner.

I starten af juni rejser Dignitanas ledelse til USA for at mødes med FDA og for at indlede kliniske afprøvninger.

Dignitana AB i Malmö er godt på vej til at få deres internationale gennembrud med kølehuen DigniCap. Kølehuen bruges til […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.