tisdag 28 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nyt PR-selskab for Skåne skal udfordre Copenhagen Capacity

Et nyt markedsføringsselskab som erstatter Skånes Turistråd og den erhvervsfremmende del af Region Skånes erhvervsenhed. Sådan ser planerne ud ifølge et forslag der er blevet udviklet af Styregruppen for Markedsføring af Skåne.

Beslutningen ventes truffet i styregruppen på mandag i næste uge. Ideen er at samle markedsføringskraften i et aktieselskab med et årligt budget på 40 millioner svenske kroner. Et blandt mange formål er at styrke Skånes stilling over for Københavns forskellige PR-organer.

— En turistforening og et investeringsselskab er den traditionelle vej. Vores idé er at anlægge et helhedssyn på markedsføring, siger turistdirektør Lars Gren som har været med til at udarbejde forslaget.

Senest ved årsskiftet skal det nye markedsføringsselskab være i gang, men man mangler at beslutte om det skal ligge i Lund eller Malmö. Og hvem der skal være adm. dir. for det cirka 15 personer store selskab?

Region Skåne vil påtage sig en stor del af omkostningerne til det nye selskab, men det er tanken også at få det private erhvervsliv med som investorer.

Et nyt markedsføringsselskab som erstatter Skånes Turistråd og den erhvervsfremmende del af Region Skånes erhvervsenhed. Sådan ser planerne ud ifølge […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Greg tillbaka på ruta ett

    Serneke-affären blev ett kortvarigt och smärtsamt äventyr för Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa som nu vill lägga hela projektet bakom sig. Bolaget lägger om strategin, eller snarare vrider den tillbaka till ruta ett.

  • Hans algoritm ska leda drönarjakten

    Egentligen försökte Kaan Kesgin lösa ett problem med att skicka signaler till och från hjärnan.  Då utvecklade han en algoritm som kan användas till allt från sjukvård till drönarövervakning.

  • Försiktig optimism i rapporterna

    Duni skriver upp de finansiella målen, Beijer Ref flaggar för kostnadsbesparingar och möjligen har det vänt på riktigt för e-handlaren BHG. Här här svepet över de skånska senaste storbolagsrapporterna.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.