På torsdag i nästa vecka delas första numret av Malmös nya annonsmagasin, Malmö Magasinet, ut till 80.000 hushåll i Malmö med omnejd.
Bakom satsningen – som lanseras med reklam på bussar och i radio – står Sydsvenska Dagbladet, via det helägda dotterbolaget Claes Löfgren Reklambyrå AB.
Affärsidén är låga annonspriser och inköpsstimulerande artiklar inom bland annat mode, skönhet, hälsa, mat, inredning, privatekonomi och resor. Och garanterat inga negativa artiklar, berättar Claes Löfgren som är ansvarig utgivare.
— Många annonsörer har spontant sagt att det ska bli skönt med en tidning som inte har negativa nyheter, säger han.
Tanken är att täcka upp den lucka som uppstått på annonsmarknaden efter tidningen Arbetets konkurs och Claes Löfgren räknar med att Malmö Magasinet ska gå med vinst redan nästa år.
Tidningen är i tabloidformat och kommer vara kring 30 sidor tjock. Knappt tio anställda och sex, sju frilansjournalister är engagerade i tidningen.