tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Malmøbaserede Obducat søger partner i USA

Spidsteknologifirmaet Obducat AB i Malmø vil ind på det store amerikanske harddiskmarked. Derfor leder virksomheden intensivt efter strategiske partnere i USA.

— Vi fører diskussioner med flere mulige partnere. En aftale er ikke langt væk, men jeg kan ikke sige præcis, hvornår det bliver.

Det siger Obducats adm. dir. Kåre Lindahl. Han er fuld af tillid til, at man kan få den bedst mulige aftale med en stor amerikansk partner.

— Vi sidder inde med en unik spidskompetence, som de vil have.

Ifølge Obducats adm. dir. omsætter harddiskmarkedet i USA i dag for 40 milliarder dollars, og det vokser med 35-40 procent per år.

Det børsnoterede Obducat AB driver forretning i Sverige, England og USA. Hovedkontoret ligger i Malmø. Virksomheden har cirka 70 ansatte, mange af dem civilingeniører og andre teknologiske akademikere. I løbet af første halvår i år var omsætningen 16,5 millioner kroner, hvilket var en stigning på godt seks millioner sammenlignet med samme periode i 1999.

Virksomheden udvikler og leverer teknologi til produktion og analyse af meget små strukturer, som øger kapaciteten inden for IT. Virksomhedens såkaldte MikroNanoProcess, MNP, er en nøgleteknologi, som giver en stærk forøgelse af mulighederne for at samle information på ekstremt små IT-flader.

Kåre Lindahl mener, at Obducat har løsningen til et teknisk spring inden for IT, som gør det muligt at tale om terabyte (billion) i stedet for gigabyte (milliard). Det vil betyde en enorm forøgelse af evnen til at indsamle og håndtere information på et begrænset areal i en computer.

Spidsteknologifirmaet Obducat AB i Malmø vil ind på det store amerikanske harddiskmarked. Derfor leder virksomheden intensivt efter strategiske partnere i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.