Allt för många e-handelsbolag och andra kommersiella sajter förlorar kunder på att det tar för lång tid att ladda hem företagets sidor. Modemuppkopplade surfare tröttnar på att vänta medan stora bilder, 3D-grafik, video-klipp och andra finesser hämtas hem.
Det menar grundarna av Köpenhamnsföretaget Unispeed, som konstruerat mätinstrumentet Netlogger som i realtid kontrollerar hastigheten hos surfarnas uppkoppling och sedan styr dem till olika varianter av hemsidan beroende på hur snabb förbindelse de har.
På så vis kan den som har bredband automatiskt få större bilder, snurrande figurer och andra finesser, medan modemuppkopplade kunder leds till en mindre avancerad sida. Det är den faktiska hastigheten som mäts, vilket innebär att om hög trafik drar ner hastigheten i nätet kan även bredbandsanslutna surfare slussas till enklare sidor. Tanken är att alla ska kunna ladda hem sidorna på samma tid, oavsett uppkopplingsform.
Första kunden, Kontornet.dk, är redan klar. Unispeed kopplar upp Netlogger hos kunden och står sedan för service och uppgradering. Inkomsterna kommer från månadsavgifter från 2.000 kronor och uppåt beroende på hur hög trafik Netlogger ska ha kapacitet att analysera samtidigt.
På sikt är tanken att Unispeed, med kontor i Symbion-IT, ska lägga ut serviceuppdragen på samarbetspartners och koncentrera sig på utveckling och strategi.
Hittills har företaget klarat sig med egna medel från de tre grundarna, men nu är det dags att ta in kapital för att öka expansionstakten. Skandinavien, Nordtyskland och sedan resten av Nordeuropa står på tur. Därefter följer USA, men det kräver ytterligare resurser.
Förhandlingar pågår för närvarande om ett externt kapitaltillskott i storleksordningen 5-15 miljoner danska kronor, uppger Unispeeds VD Casper Steinhauer.