Tidningen Kristianstadsbladets försök att i samarbete med skivbutiken Skivlagret sälja CD-skivor via Internet till tidningens prenumeranter har inte blivit den framgång man väntat sig.
När försöket inleddes i mars i år var förhoppningarna höga. Genom att skivorna kunde levereras tillsammans med tidningen redan nästa morgon trodde man sig ha löst ett av e-handelns stora problem: snabba och effektiva leveranser. Modellen skulle efter en testperiod kunna användas för en lång rad e-handelsprodukter.
— Men det har inte varit någon succé. Nu är vi nere i en skiva om dagen eller så. Det var bättre när vi startade, men det var väl nyhetens behag och så marknadsförde vi tjänsten då, säger Kristianstadsbladets marknadschef Hans Järsberg.
Han hade själv räknat med en försäljning på 10-15 skivor om dagen. Felet, tror han, ligger i priset, som är det samma som i Skivlagrets butik. Dessutom tillkommer en avgift på 20 svenska kronor för att få hem skivan i brevlådan.
Trots motgångarna räknar han ändå med att försöket fortsätter, men då är lägre priser en nödvändighet. Planerna på att under hösten bredda tjänsten i samarbete med en bokhandel i Kristianstad finns också kvar.