onsdag 15 januari 2025

inloggad som

B2B-handel er målet for endnu en Øresundshjemmeside

På mandag åbner Orelink.com – med støttet fra blandt andet Jyllands-Posten – sin nye, opdaterede hjemmeside, hvis formål er at fungere som en regional markedsplads for e-handel mellem virksomheder. Alle B2B-virksomheder (business to business) i regionen findes i et søgeregister, og en af tjenesterne er muligheden for at bestille tilbud over nettet.

Orelink.com skal markedsføres intensivt op til broindvielsen med annoncer i Jyllands-Posten og Helsingborgs Dagblad hver dag og i Børsen og Sydsvenska Dagbladet hver anden dag. Bag annoncekampagnen står Eminent Marknadsföring i Lund.

Foruden en elektronisk markedsplads tilbyder Orelink.com blandt andet nyheder om erhvervslivet i regionen, leveret af det danske firma Portfactory. Redaktionsansvarlig på den svenske side bliver Mie Jernbeck, tidligere chef for Sveriges radio P4.

Oplægget ligner meget handelskamrenes Business Guide Oresund, som noget forsinket åbner på torsdag i denne uge. Også de tilbyder registre over regionens B2B-firmaer, erhvervsnyheder og fakta om vigtige love og regler, for dem der vil gøre forretninger på tværs af Sundet. Øresundsfaktaene leveres til og med af samme firma til begge hjemmesiderne. Men Orelink.coms grundlægger Andreas Hörlin er ikke bange for konkurrencen; han tror, at der er plads til flere aktører på samme tid.

Orelink.com regner med at tjene penge på, at virksomhederne betaler omkring 2.500 kroner for at være med i databasen og få adgang til de tilbudsforespørgsler, som ventes at komme ind via hjemmesiden. I takt med at antallet af besøg på hjemmesiden stiger, øges også mulighederne for annonceindtægter. I fremtiden kan det endvidere blive aktuelt at tage provision af de handler, der formidles via hjemmesiden.

Største enkeltejer med 45 procent af aktierne i Marknadsplatsen i Öresundsregionen AB, som står bag Orelink.com, er Peter Kanekrans, som tidligere har arbejdet på Carnegie fondkommission. Andreas Hörlin ejer godt 20 procent og Jyllands-Posten godt ti procent. Flere strategiske investorer oplyses at være på vej ind i selskabet.

På mandag åbner Orelink.com – med støttet fra blandt andet Jyllands-Posten – sin nye, opdaterede hjemmeside, hvis formål er at […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lundabolaget som vill att du ska springa till jobbet

    Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.

  • Labbet som ökar vinsten

    Kontraktslaboratoriet Redoxis i Lund ökar omsättning och vinst trots att kunderna, många mindre läkemedelsutvecklingsbolag, har svårt att finansiera sin forskning. Vd Malin Hultqvist förklarar tricket.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.


  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.

  • Mycket svenskt på Köpenhamns startupmässa

    Danmarks största start-upp-event, Tech BBQ i Köpenhamn, sätter publikrekord igen. Under två dagar den 11–12 september kommer mässan dessutom ha det hittills största antalet svenska inslag.