De första fem företagen har nu flyttat in i Växthuset på Ideon. Bland företagens idéer finns utveckling av skriftigenkänning, produkter för intelligenta hem och nya tjänster kring e-handel. Redan till hösten ska antalet företag i Växthuset ha vuxit till tio.
Växthuset är ett samarbete mellan Ideon, Teknopol och Lunds Universitet. Växthuset är placerat i Ideons ursprungliga byggnad, Kuvösen. Under en längre tid har man både på Ideon och Teknopol sett behovet hos nya företag att få hjälp i början, berättar Magnus Carstam som jobbar som koordinator för Växthuset.
— Tanken med Växthuset är att unga företag ska få hjälp med finansiering och rådgivning, säger han.
Företagen får stanna max tre år i Växthuset. Sedan ska de kunna klara sig själva.
— Fokuseringen för växthusföretagen ska hela tiden ligga på tillväxt. Det är svårt att säga ett konkret mål men omkring tio anställda vill vi att de ska ha efter de här tre åren, säger Magnus Carstam.
Intresset för att få en plats Växthuset har varit väldigt stort och på sikt ska femton företag husera i Växthuset.
— Vårt största problem just nu är att få tag på lokaler till alla, säger Magnus Carstam.
Följande företag har hittills flyttat in i Växthuset:
- Shopsense utvecklar en tjänst som gör det möjligt for kunder att hitta och jämföra produkter från alla butiker på Internet.
- NL-Technology arbetar med intelligenta kommunikationslösningar för grafiska informationssystem (GIS).
- BUBU-Innovation tar fram produkter för det intelligenta hemmet.
- ErySave utvecklar en förenklad blodreningsutrustning.
- Decuma arbetar med en ny patentsökt metod för skriftigenkänning och signaturverifiering.