Danska International Network Management ska lansera sitt datorprogram för e-commerce, inmshop, i Sydamerika och Japan. För tre veckor sedan tecknades ett avtal med en nationell återförsäljare i Brasilien. I nästa vecka är INMs VD Mogens Egeskov-Madsen i Japan på International Techno Business Forum 2000.
— Målet är att finna en partner eller ett par distributörer. Den japanska marknaden är mycket intressant och vår produkt är byggd för världsmarknaden. Till exempel går det snabbt att ändra språk i programmet, säger Mogens Egeskov-Madsen.
Han var i Japan på en liknande mässa redan i höstas, vilket ledde till en rad kontakter, som nu ska följas upp.
Parallellt med expansionen ute i världen ska INM också börja bearbeta den skånska marknaden och i synnerhet Malmö.
International Network Management har i dag fem anställda. Om allt går enligt plan kommer antalet anställda ha fördubblats vid slutet av året. Huvudkontoret ligger i Glostrup utanför Köpenhamn och där sker allt utvecklingsarbete. Vad företaget omsätter eller hur många kunder de har i dag, vill VD Mogens Egeskov-Madsen inte uppge.
Inmshop är ett standardverktyg för e-commerce och har funnits på marknaden i tre år. Utifrån en färdig grundstruktur kan olika finesser relativt enkelt läggas till. Företaget liknar det vid byggklossar som ger olika funktioner.
Programmet säljs i dag huvudsakligen i Europa, där det fristående bolaget INM Europe har fått ensamrätten att sälja inmshop. För mindre än ett halvår sedan slöts också avtal med en återförsäljare i USA.