Kort sagt: Industrialismen. Tjänstesamhället. Digitaliseringseran. Det är väl så vi hittills delat in den moderna tidens epoker, sett med nationalekonomins ögon. Vad kommer härnäst? Visitismen.
Av Jan Wifstrand, Rapidus grundare och vd
I skakningarna av pandemin famlar även experterna efter hållbara förklaringar och trovärdiga prognoser för att försöka förstå vad som väntar när både virus, permitteringsstöd och ”börsaktier i brist på annat”-fenomenen tynar bort. De mera dramatiska förutsägelserna går ut på att ingenting blir som förr. Rapidus, som sysslat med framtiden sedan vi startade för 20 år sedan, tror inte på dessa omvälvande förutsägelser. Historiska erfarenheter säger något annat.
En av de vanligaste spådomarna är att vi nu är så vana vid digitala möten via Teams och Zoom och Tjoooo och Tjiiiim att affärsresandet i princip kan avskaffas. Och kontor behövs det inga längre, vi kan ju sitta hemma och jobba…. en ganska aningslös tjänstemannasyn. Hur bygger man hus eller vårdar gamla eller sätter upp mobilmaster hemifrån (tanken svindlar)?
Se er omkring! Myndigheternas största bekymmer just nu är att hindra folk som vill träffas från att göra det. En pandemi förändrar inte det grundläggande behovet av att mötas. Allra tydligast blir det när det handlar om att etablera nya relationer, inte minst i affärslivet. Vem säljer sitt företag till någon man aldrig träffat?
Så mitt råd är följande: Gör gärna precis som vår egentlige statsminister, alltså Tegnell, säger: Keep calm and wash your hands tills smittan bleknar. Men börja förbereda er mentalt redan nu på vem det är som övertar expansionsflaggan när viruset till sist är under kontroll.
Det är besöksindustrin. Lika krisdrabbad som den är nu, lika efterfrågade kommer dess tjänster att vara sen. Nej, mer. Så sent som för ett par år sen var besöksnäringen den snabbast växande globala branschen. Varenda tågstation skulle locka turister och tillräckligt många lyckades för att efterfrågan överträffade tillgången så enormt att folk faktiskt var villiga att åka till Alvesta alldeles frivilligt.
Thomas Ivarsson på Scandic, Marie-Louise Alderlid och hennes Elite-kolleger, Per Jonsson på Radisson, Jens Lyckman på Malmö Live, Maria Paulsson på Grand/Lundia, Linda Persson på Malmö Arena Hotel, Charlotte Ljung på Duxiana, Pembert & Gustafsson, som utökar redan nu och Nina Christensson som ställer om och gör nytt… preppa för ett Formel 1 efter corona.
Det är förvisso troligt att ett och annat tjänsteflyg till någon tråkig håla i Tyskland eller Polen ersätts med ett snabbt Zoomande. Men dessa neddragningar kommer med råge att ersättas av den pengastinna medelklassens galna längtan efter att åter få sitta på Mallorca och sippa sliskig sangria. Eller omvänt, den Schweden-tokige tysken som tycker allt är härligt här, med vacker tillgänglig natur och en valuta som blivit en skvalpdito för evigt.
Privatresandet kommer formligen att explodera. Se bara hur svenskarna blev skogstokiga och åkte på dyr hemester till rätt trista ställen i somras.
Efter digitaliseringen, efter pandemin, kommer visitismen.
Kom ihåg var ni läste uttrycket först. Och ni som jobbar inom visitismsektorn, kan ni bara hålla ut ett tag till så räkna med att det knappt finns personal att få tag på år 2022. Och SAS-chefen kan lägga alla neggiga rapporter om ”full trafik först år 2025” i papperskorgen, alla plan har lyft långt innan dess.
Besöksindustrin återtar ledartröjan. Det är bara en tidsfråga. Leve visitismen!